diesel

Întârzierea implementării unei scheme de rambursare a unei părți din supraaaciză duce la migrarea consumului și la nevoia iminentă de majorare a tarifelor de transport rutier cu minimum 12%

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrage atenția Guvernului, Ministerului de Finanțe și Ministerului Transporturilor că în urma întârzierii total nejustificate de rambursare a unei părți din supraacciza la carburanți, volumele de motorină alimentate de transportatorii rutieri au migrat deja către țările vecine, cu impact negativ asupra bugetului de stat. Totodată, transportatorii rutieri vor fi nevoiți să majoreze tarifele de transport cu cel puțin 12% ca urmare a întârzierii implementării unei noi scheme de rambursare a supraaccizei pentru transportatorii rutieri, creștere care se va resimți direct și imediat în prețurile plătite de populație.

Vă reamintim că la întâlnirea avută în data de 5 octombrie a.c., între UNTRR, Prim-Ministrul Mihai Tudose și Ministrul Finanțelor, Ionuț Mișa, au fost analizate efectele aplicării supraaccizei la carburanți constând într-o creștere pe costurile de transport de minimum 9 eurocenți pentru motorină. În aceste condiții, pentru contracararea efectelor de creștere a tarifelor de transport, cu efecte directe și imediate în prețurile la raft la produsele de strictă necesitate și a tarifelor de transport persoane, precum și pentru păstrarea condițiilor de competitivitate a transportatorilor români față de transportatorii din țările vecine care au costuri cu minimum 5 eurocenți/litru mai mici (de exemplu, Ungaria), a fost agreată rambursarea unei părți din supraacciza la carburanți după o schemă îmbunătățită față de cea precedentă.

Începând cu luna octombrie 2017, UNTRR a purtat mai multe discuții cu Ministerul Finanțelor Publice, Ministerul Transporturilor, Autoritatea Rutieră Română și Consiliul Concurenței pentru elaborarea unei noi scheme de rambursare a supraaccizei pentru transportatorii rutieri, decizia fiind întârziată după ce reprezentanții Consiliul Concurenței au precizat că o astfel de schemă ar fi considerată ajutor de stat.

UNTRR a demonstrat că în state precum Spania, Franța sau Italia, care rambursează supraacciza către transportatorii rutieri, schema de rambursare a accizei este implementată de mai mulți ani fără a fi încadrată ca ajutor de stat, respectându-se prevederile Directivei 96/2003, cu rambursarea accizei fără a se coborî sub pragul minim comunitar la motorină, de 330 euro/1000 l, nivel sub care ar trebui încadrată ca ajutor de stat.

UNTRR solicită Guvernului adoptarea cât mai urgentă a unui mecanism de rambursare a accizei suplimentare într-o formă îmbunătățită față de sistemul precedent, cu o valoare rambursată de minimum 5 eurocenți/litru, pentru a menține un cost al motorinei pentru transportatorii rutieri români cel puțin la același nivel cu Ungaria, în caz contrar competitivitatea fiind grav afectată, determinând migrarea acestora la furnizorii de carburant din țările vecine, pe rutele de transport.

Într-un an fiecare camion care efectuează transport internațional aduce statului român peste 35.000 euro în taxe și impozite directe și indirecte, iar autovehiculele care operează la nivel național peste 100.000 lei – acciză, TVA, carburant, achiziție piese, întreținere, taxe salarii. Fiecare camion care nu mai alimentează în România aduce pierderi directe si indirecte bugetului de stat de 20 de ori mai mari decât sumele potențiale de restituit din supraacciză.




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *