(P) FOMCO – Sistemele de aer condiționat pentru autovehicule și utilaje

Sistemele de aer condiționat pentru autovehicule și utilaje – confortul și siguranța șoferului în ”birou”

Conform DEX Aer condiționat = aer menținut prin instalații speciale în condiții optime de temperatură, umiditate și puritate 1sau aer trecut printr-un sistem special de ventilație în scopul păstrării proprietăților lui optime. Conform Wikipedia aerul condiționat se obține cu ajutorul unor instalații speciale, care îi modifică și îi controlează condițiile climatice în scopul obținerii confortului (locuințe, birouri), sau pentru obținerea unor cerințe tehnice (laboratoare, blocuri operatorii, instalații electronice).

 Scurt istoric despre sistemele de aer condiționat

Ideea de răcire a aerului din spațiile închise a apărut pentru prima dată în Egipt. Prima formă de „aparat de aer condiționat” a fost un sistem de apeducte în pereții încăperilor. Bazată pe folosirea apei reci, metoda era accesibilă numai claselor superioare, deoarece apa era o resursă prețioasă la acea vreme. Termenul de „aer condiționat” a apărut în 1906, când un inginer din industria textilă, Stuart Cramer, l-a folosit. Acesta a experimentat diferite feluri de a ameliora efectele aerului uscat generat de procesul de producție. Noua dezvoltare pe care Cramer a inițiat-o a avut un efect considerabil asupra calității aerului din fabrică. Primele aparate cu rol de a controla umiditatea aerului au fost inventate la începutul secolului 20 pentru a fi folosite în tipografii. Aparatele de aer condiționat au început să fie folosite la scară largă în anii 1950, pentru a răci aerul din case sau automobile.

 Accesoriu pentru confort sau necesitate?

Pe durata sezonului de vară există două inconveniente majore climaterice: temperatura ridicată și umiditatea excesivă, care în combinație creează o ambianță înabușitoare, insuportabilă.2 Umiditatea excesivă împiedică scăderea temperaturii corpului prin transpirație, ceea ce face ca temperatura să pară și mai ridicată. Toate acestea cauzează disconfort, oboseală și insomnie. Sistemele de aer condiționat combină scăderea temperaturii aerului cu o reducere substanțială a umidității din interior, eliminând senzația de disconfort creată de aerul cald și înăbușit.

Munca prestată într-un asemenea climat nu oferă randament, este chiar ineficient. Totodată cresc și riscurile, acest climat care provoacă disconfort, aduce de la sine și pierderea concentrării șoferului responsabil pentru siguranța mărfurilor sau chiar viața persoanelor transportate. În cazul transportului de persoane se poate considera ca și o cerință minimă din partea clienților în alegerea operatorului de transport, mai ales în cazul traseelor și călătoriilor mai lungi (interjudețene și internaționale).

Așadar pe lângă beneficiul clar de confort și climat plăcut oferit șoferilor și pasagerilor, sistemele de aer condiționat, după părerea noastră, sunt o necesitate pentru fiecare autovehicul sau utilaj.

Clasificarea sistemelor de climatizare pentru autovehicule

Sistemele de aer condiționat pentru autovehicule se pot clasifica în multe feluri: după putere (kW sau BTU), după tipul de refrigerant utilizat (gaz R134a, gaz R404a, apă, etc. ), după tipul de montare (pe acoperiș, pe spatele cabinei), după mărime și tip construcție (compacte – toate piesele într-un singur ansamblu, clasice sau modele tip split – fiecare subansamblu separat) și după modul de operare al compresorului din dotare (compresor angrenat de motorul vehiculului – sistem de climatizare clasic și compresor electric – sistem de climatizare în staționare).

Părțile componente ale unui sistem de aer condiționat, principii de funcționare

Nu doresc să intru în prea multe detalii tehnice si obositoare, formule lungi și grele de înțeles, însă doresc să prezint în doar câteva cuvinte principiile de funcționare și componentele de bază ale unui sistem de aer condiționat. Acestea sunt: 3compresorul, evaporatorul, condensatorul și ventilatorul sau ventilatoarele.

COMPRESORUL este acel dispozitiv care face posibilă realizarea procesului de răcire. Acesta aspiră refrigerantul la o presiune și o temperatură joasă și îl comprimă până la o presiune și o temperatură înaltă. Aceste valori mari ridică punctul de fierbere (implicit și de condensare) al refrigerantului, permițând cedarea de căldură mediului exterior aflat la o temperatură relativ ridicată.

CONDENSATORUL este parcurs de agentul frigorific (în stare vaporizată) aflat la temperatură și presiune înaltă (datorită compresorului). În condensator, vaporii de refrigerant se condensează, cedând căldura latentă de vaporizare mediului de răcire (aer).

EVAPORATORUL reprezintă elementul instalației în care are loc vaporizarea refrigerantului. În urma vaporizării, agentul frigorific primește căldura de la aerul din interiorul habitaclului, rezultatul fiind răcirea acestuia.

VENTILATOARELE aspiră aerul ambiant și îl direcționează în unitate iar dupa răcire/încălzire, îl distribuie în interiorul habitaclului. Ele asigură și circulația aerului prin unitate în scopul răcirii/încălzirii agentului frigorific.

Sistemele de aer condiționat în staționare cu agenti diferiți de refrigerare: freon sau apă.

Conform clasificării din punct de vedere al compresorului din dotarea sistemelor de climatizare, cele staționare reprezintă o categorie aparte cu o cerere în creștere pe pieța Europeană și implicit și în România. 4Conform directivelor UE pentru reducerea emisiilor de CO2 și a gazelor nocive în atmosferă motorul autovehiculului trebuie oprită în staționare. Astfel imediat după ce se ajunge în parcare, șoferul oprind motorul oprește și instalația tradițională de climatizare și pornește aparatul de aer condiționat în staționare.

Acestea sunt aparate performante care mențin o ambianță uscată și răcoroasă în habitaclu, creând o senzație ridicată de confort, în timp ce emisiile nocive ale motorului și cheltuielile inutile pe carburant se elimină, dar în același timp se reduce și uzura motorului. De obicei, instalațiile funcționează cu gaz refrigerant ecologic: R134a sau apă, oferind o răcire uniformă cu motorul oprit. Astfel nu mai trebuie să țineți motorul pornit pe durata opririlor pe timp de vară, ca în cazul sistemelor de climatizare tradiționale, dar totuși puteți avea un climat corespunzător în cabină. Aceste sisteme functionează cu motorul oprit, protejând mediul, fiind deci în conformitate cu directivele UE în acest sens.

Aparatele de aer condiționat în staționare asigură o stare de confort si performanță.  Aceste aparate  funcționează cu geamurile închise, astfel nu pătrunde căldura, umiditatea, praful, zgomotul sau insectele supărătoare în cabină. Poate asigura șoferului odihnă plăcută, liniștită, care îmbunătățește performanța șoferului a doua zi, și reduce riscul accidentelor.5

Față de aparatele de climatizare clasice, aceste sisteme nu necesită întreţinere și pot fi instalate rapid și simplu. Se livrează ca un echipament complet, sunt preumplute cu agent refrigerant și sunt proiectate astfel încât să se potrivească pentru majoritatea camioanelor sau altor vehicule. Aceste aparate au în dotare ventilatoare puternice şi silenţioase, astfel pot fi utilizate pentru a menţine aerul rece din cabină și în mişcare. Sistemele se caracterizează prin consum de energie redus, şi un sistem de protecție încorporat al acumulatorului vehiculului pe care sunt montate.

 

Beneficii clare pentru utilizatorii sistemelor de climatizare în staționare

 

  1. Confort prin asigurarea climatului plăcut în cabină.
  2. Reducere cheltuieli: consum combustibil 0, și se reduce uzura motorului autovehiculului
  3. Prin asigurarea unei odihne într-un climat plăcut îmbunătățește eficiența și performanța șoferului

 

 

La care detalii trebuie să fim atenți în alegerea aparatului de aer condiționat pentru autovehiculul nostru?

 

Piața fiind plină de reprezentați și o gamă largă de produse din această categorie, iată câteva idei pentru a vă ușura decizia privind alegerea sistemului compatibil cu nevoile Dvs.

Un prim detaliu foarte important și eliminatoriu este tensiunea la care funcționează aparatul (12V sau 24V). Trebuie să fie compatibilă cu tensiunea bateriei din vehiculul Dvs. Majoritatea aparatelor sunt cu tensiune de 24V. Există și kit-uri speciale de convertoare de la 24V la 12V dar acestea sunt foarte scumpe. Recomandăm achiziționarea aparatului cu tensiunea potrivită.

În al doilea rând, un element de bază care definește performanța, fiabilitatea și durabilitatea unui sistem de climatizare este compresorul. Asigurați-vă că acest subansamblu este unul de calitate superioară. Mulți producători folosesc compresoare ”no-name” pentru a reduce cheltuielile de fabricație, aceasta fiind cea mai scumpă piesă din sistem. Recomandăm sistemele de aer condiționat dotate cu compresoarele renumite Danfoss (SECOP după rebranding).

Între multe detalii tehnice între care cumpărătorul se poate pierde, recomandăm să țineți focus pe puterea sistemului. Aceasta este exprimată în kW sau BTU. În cazul în care nu aveți descrieri tehnice comparabile (un sistem are puterea exprimată în kW iar celălalt în BTU), iată o formulă de conversie din kW în BTU: 1W ~ 3,42BTU sau 1BTU ~ 0,29W. Exemplu: un sistem de 950W are 3250BTU. Aceste valori sunt caracteristice sistemelor de aer condiționat staționar.

Un alt detaliu care se referă tot la puterea sistemului este debitul maxim de aer suflat în interior, exprimat în m3/h (metri cubi pe oră), de asemenea important pentru a calcula dacă sistemul face față schimbării complete al aerului din cabină. Valorile caracteristice sistemelor de aer condiționat în staționare sunt cuprinse între 450 și 500 m3/h.

Vă recomandăm alegerea unui furnizor sau atelier autorizat pentru montajul acestor sisteme, dotat cu aparatura necesară, pentru a avea acces la intervenții ulterioare sau chiar reparații în garanție. Vorbim de sisteme sofisticate care necesită personal calificat și echipament special în cazul intervențiilor de reparație sau verificare.

 

Ca o ultimă recomandare în ceea ce privește alegerea sistemului de aer condiționat staționar. Puteți alege un sistem de climatizare pe apă (agent refrigerant H2O). Acestea sunt mai ieftine decât cele cu gaz refrigerant dar au un randament maxim într-un climat cu umiditate redusă. Principiul de funcționare este unul foarte simplu: ”când apa se evaporă, absoarbe căldura”. Sistemul de aer condiționat pe apă este perfect pentru reducerea temperaturii aerului din habitaclu, datorită procesului de evaporare, care răcește aerul proaspăt din exterior înainte de a fi ventilat în interiorul cabinei.

O altă noutate și soluție foarte comodă reprezintă sistemul de aer condiționat staționar portabil. Are câteva avantaje și beneficii unice: este un sistem plug&play, adică instalarea lui nu necesită suport tehnic specializat, este mobil și portabil, astfel poate fi mutat cu ușurință dintr-un vehicul în altul.




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *