FOMCO – 10 sfaturi pentru condusul inteligent pe timp de iarnă

La momentul la care citești acest articol deja e foarte probabil că iarna s-a instalat confortabil în toată țara. Probabil sunt mai multe drumuri afectate de ninsori și de temperaturile scăzute. Asta se traduce în suprafețe de rulare mai alunecoase, care impun un alt stil de condus decât în celelalte anotimpuri. Nimeni nu-și dorește un accident, așa că e bine să știm ce să facem pentru a nu ne confrunta cu unul. Prin urmare, ne-am gândit să-ți dăm 10 sfaturi simple de urmat care pot face diferența între o deplasare reușită și una cu incidente neplăcute.

 

  1. FOLOSEȘTE CAUCIUCURILE DE IARNĂ!

Legislația autohtona prevede obligativitatea montării cauciucurilor de iarnă în sezonul rece, pentru că fără ele nu puteți circula regulamentar pe drumurile publice atunci când ele sunt acoperite de polei, zăpadă sau gheață. Dar cauciucurile de iarnă nu sunt indicate doar ca să eviți amenzile, ci au rațiunea lor practică: acestea sunt fabricate din cauciuc a cărui compoziție diferă față de cele de vară – sunt mai moi, oferă aderență mai bună în condiții de utilizare la temperaturi scăzute. Cauciucurile sunt cea mai importantă componentă care poate face diferența între păstrarea aderenței sau pierderea ei pe drumurile alunecoase.

 

  1. CONDUCEȚI PREVENTIV!

Ușor de zis, însă acest termen „preventiv” poate fi destul de relativ și înțeles diferit de fiecare dintre noi. Concret, noi vă sfătuim să:

Abordați altfel virajele, cu frânarea dinainte, când vehiculul este încă în linie dreaptă. Evitați pe cât posibil manevrele de frânare în timpul efectuării virajului.

Abordați viteza de deplasare la condițiile drumului. Pentru a păstra aderența, mai ales în viraje, păstrați viteza la un nivel mai mic decât atunci când rulați pe drumurile uscate.

Păstrați distanța mai mare față de vehiculul din față decât o faceți pe drumurile uscate. Gândiți-vă că frânarea se va face mai anevoios pe un drum alunecos, decât pe unul uscat, va necesita o distanță mai mare, pe care e bine să v-o asigurați singur.

  1. NU FACEȚI MANEVRE BRUȘTE!

Sub nici o formă nu e bine să bruscați ceva. Orice astfel de manevră, pentru a fi efectuată cu succes, presupune existența unei aderențe bune, pe care iarna o întâlnim mai puțin. Pornirea bruscă poate produce derapaje care pot deplasa necontrolat mașina în lateral. La fel, frânarea bruscă poate duce la pierderea controlului asupra direcției în care vehiculul o apucă. Virajele luate prea brusc pot produce și ele derapaje și ieșirea de pe drum. E sezonul în care e bine să anticipați totul mai mult decât o faceți în mod uzual și orice faceți în mod normal la volan, să faceți acum mai din timp, cu mai multă finețe.

 

  1. DOTAȚI-VĂ CU ACCESORIILE DE IARNĂ!

Nimeni nu-și propune să înfrunte o ninsoare neobișnuit de mare sau un viscol, însă uneori suntem nevoiți să o facem. În acele momente, decizia de a achiziționa și a păstra la îndemână un set de lanțuri antiderapante, o să vi se pară una extrem de înțeleaptă. Luați-vă cu voi în măsura în care puteți și clasica lopățică și, eventual, chiar și o cantitate mică de nisip. Nu știți niciodată când o să aveți nevoie de ele și vă pot scoate dintr-o situație neplăcută. Pentru drumurile mai lungi, în timpul cărora vă așteptați la condiții grele de condus, e bine să luați cu voi o pătură, să păstrați o rezervă generoasă de combustibil în rezervor și poate să aveți la voi chiar și câteva alimente. De asemenea, puteți consulta mai multe informații și despre pregătirea generală a mașinii pentru iarnă, pentru ca vehiculul în care vă aflați este și el complet pregătit.

 

  1. FOLOSIȚI FRÂNA DE MOTOR!

Sigur că poate suna plictisitor și cicălitor, ca vocea instructorului de condus, dar frâna de motor e cea mai inteligentă metodă de frânare pe suprafețele alunecoase și funcționează inclusiv în curbe, acolo unde e contraindicat să folosiți frâna clasică. Dacă ați înțeles să nu faceți manevrele bruște, atunci frâna de motor ar trebui să fie o manevră standard în sezonul rece.

 

  1. ASIGURAȚI-VĂ CĂ VEȚI AVEA TOT TIMPUL UN PARBRIZ CURAT!

Nu ajunge doar să curățăm parbrizul înainte să plecăm la drum, ci e cel puțin la fel de important să ne asigurăm că el va putea fi menținut curat în timpul deplasării. Așadar, e obligatoriu să avem lichid pentru curățarea parbrizului rezistent la îngheț la temperaturi scăzute. Fiecare produs are inscripționat pe ambalaj temperatura minimă la care rezistă înainte de îngheț. Alegeți-vă unul cu temperatură cât mai scăzută, ca să nu aveți surprize. Un lichid de parbriz nepotrivit sau care nu e de calitate va produce o pojghiță de gheață pe parbriz, care poate scădea substanțial vizibilitatea. Ca să puteți conduce preventiv și să evitați pericolele, nu uitați că este esențial să aveți tot timpul o vizibilitate optimă.

 

  1. MERGI PE URMELE LĂSATE DE ALȚII!

Acolo unde vorbim de drumuri mai puțin circulate, unde nu se intervine (sau se intervine mai târziu) pentru deszăpezire, se formează de regulă urme. E bine să le urmezi și tu, cu atenție, pentru că e foarte probabil ca acolo să existe cea mai bună aderență.

 

  1. NU TE ÎNCREDE ÎN MAȘINĂ MAI MULT DECÂT ESTE CAZUL!

Oricâte sisteme de control electronic al aderenței ar avea vehiculul pe care îl conduci, indiferent că are sau nu tracțiune integrală, reține că absolut toate mașinile pot ajunge în anumite situații să piardă aderența. Tracțiunea integrală te poate ajuta de pildă să accelerezi mai eficient, însă la frânare nu mai e acolo să te ajute.

 

  1. VERIFICĂ SISTEMUL DE ILUMINAT/SEMNALIZARE ÎNAINTE DE PLECARE ȘI MENȚINE TOTUL FUNCȚIONAL!

Condusul pe ninsori abundente, pe viscol sau pur și simplu pe drumuri acoperite cu zăpadă, poate să fie solicitant ca un drum pe ceață intensă. E esențial în acest cazuri ca tot sistemul de semnalizare și iluminare să funcționeze perfect, pentru ca ceilalți șoferi să te poată vedea la timp. Spre deosebire de ceață, iarna sistemele de semnalizare și iluminare e bine să fie verificate periodic și în timpul mersului. Ele pot ajunge uneori să fie acoperite parțial sau total de mizeria de pe drumuri și să nu mai fie la fel de eficiente.

 

  1. PROGRAMEAZĂ-ȚI MAI BINE DEPLASĂRILE, IA-ȚI O REZERVĂ DE TIMP!

Dacă ne gândim puțin la toate sfaturile de mai sus, e foarte probabil că dacă le luăm în considerare, deplasările vor fi mai anevoioase. Așadar, e bine să te gândești că același drum pe care-l facem în condiții normale, iarna poate lua mai mult timp. Așadar, cheia e o programare mai bună a deplasărilor, dar și luarea unei rezerve de timp, pentru situații neprevăzute, mai probabil să apară în acest sezon.

SURSA: fomcoservice.ro




Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Privacy Policy Settings