FOMCO GPS – Trenduri în 2017 pentru sistemele de monitorizare GPS (P)

Transportul de persoane și mărfuri a evoluat constat impulsionate de evoluția și dezvoltarea unor vehicule tot mai performante, mai fiabile, mai ușor de exploatat. Această evoluție a primit însă un avânt major prin „invazia” sistemelor de monitorizare prin GPS, care au adus ceva cu totul și cu totul nou și deosebit. Aidoma vehiculelor, și aceste sisteme sunt dezvoltate și evoluează continuu, motiv pentru care devin din ce în ce mai performante, având tot mai multe funcții noi. Mai includem aici și dezvoltarea și rafinarea acurateții cu care funcționează sistemele de poziționare globală GPS și rezultă deja un amestec interesant care produce frecvent noutăți din cele mai plăcute pentru proprietarii sau managerii flotelor auto. Haideți să vedem mai jos de unde am plecat în această evoluție și unde am ajuns, adică noutățile din piața sistemelor de monitorizare prin GPS.

De la SF la model de bună practică

Acum 20-25 de ani sintagme precum telematica, sisteme de monitorizare prin GPS sau monitorizare de flotă de vehicule erau încă de apanajul SF-ului. Tehnologiile acum larg răspândite, erau atunci la începuturi, internetul avea o viteză extrem de redusă față de azi, iar internetul mobil era foarte departe de a fi disponibil ușor publicului. Dar acum iată că, vorbind despre monitorizare GPS, nimic nu mai e nou, ba din contră, ea a devenit un instrument larg răspândit, ba chiar un standard de bună practică pentru proprietarii sau managerii flotelor auto. Tendința este aceea de a deveni un instrument standard, tot mai departe de a fi considerat „produs de lux”. Motivul este simplu: achiziția sistemelor de monitorizare GPS este în sine o investiție care rentabGPS e-camion 300x250ilizează activitatea flotei, produce reduceri de costuri de operare ceea ce înseamnă economii însemnate de carburant care se fac după implementare. Investiția se amortizează rapid, de obicei la câteva luni de la începerea utilizării, iar ulterior sistemele continuă să funcționeze, aducând profit și făcând firma mai competitivă pe piață. Sistemele de generație nouă ajută și la gestionarea mai eficientă a întreținerii flotei, crește siguranța autovehiculelor și reprezintă totodată un instrument care descurajează furturile de vehicule, ori în cazul în care acestea totuși se produc, ajută la recuperarea mult mai rapidă a prejudiciului.
Cu aceste avantaje de partea lor, proprietarii și managerii flotelor cu siguranță vor realiza mai devreme sau mai târziu, că nu mai vorbim despre un standard de bună practică, ci despre o regulă general valabilă, fără de care nu vor mai putea rezista pe piața tot mai competitivă. Renumiții consultanți financiari de la Ernst & Young estimează că în următorii 8 ani, undeva la 88% din vehiculele noi destinate activităților comerciale vândute vor avea în dotare și sisteme pentru monitorizarea GPS. Nu doar producătorii de vehicule au sesizat asta, ci și producătorii acestor sisteme. Astfel, concurența devine tot mai mare în acest domeniu. Însă concurența dă naștere unor produse din ce în ce mai bune, mai competitive, așadar putem să ne așteptăm ca aceste sisteme să se rafineze, să devină tot mai precise, dar în același timp și tot mai ușor de utilizat. Se lucrează la asta pe două „fronturi”: atât la partea de hardware, cât și la software. Prin urmare, în următorii ani putem să ne așteptăm ca de pe un smartphone, oricine să poată folosi la maximă capacitate toate funcționalitățile sistemelor.

Următoarea provocare: standardizarea

Mai țineți minte cum arătau telefoanele mobile de acum 15-20 de ani, când toți producători instalau pe terminale sistemul de operare propriu pe care încercau să-l îmbunătățească, iar numărul fabricanților de telefoane era aproape la fel de mare ca al sistemelor de operare? Ei bine iată că lucrurile s-au schimbat, iar acum câteva sisteme de operare au rezistat și doar despre două-trei dintre ele se poate spune că sunt răspândite la nivel global. Asta deși numărul producătorilor de terminale e tot mare, ba chiar s-a mărit de atunci.
Există șanse ca această evoluție să se reediteze și la sistemele de monitorizare GPS. În acest moment, toți producătorii oferă propriile lor sisteme de operare, având platforme diferite destinate utilizatorilor. Similar, fiecare constructor de autovehicule implementează propriile software-uri în computerul vehiculului, motiv pentru care interoperarea se face greu sau deloc. Toate sunt de fapt neajunsuri ale lipsei unor standardizări. Probabil lucrul acesta se va întâmpla pe viitor, chiar dacă nu atât de rapid cum ne-am dori.
Dacă mai devreme vorbeam despre evoluția sistemelor înspre complexitatea funcțiilor îndeplinite, combinată cu simplificarea utilizării lor, trebuie menționat că standardizarea va aduce și un aport de simplitate în utilizarea la scară largă.

Vehiculele fără șofer

Toate predicțiile pe tema viitorului în care se îndreaptă următoarea generație de sisteme de monitorizare GPS trebuie să țină cont și de dezvoltarea autovehiculelor autonome, care se pot conduce fără șofer. Ele sunt încă în stadiul de teste în acest moment, dar nu trebuie să uităm că tehnologia este disponibilă deja. Ca să poată funcționa autonom, acest tip de vehicule, folosesc inclusiv sisteme bazate pe geolocația modernă, de generație nouă, care are o precizie extrem de ridicată. Poate că nu le vom accepta foarte ușor, pentru că trebuie trecut pragul psihologic în care „predăm” unor sisteme electronice controlul asupra mașinilor, conduse acum de șoferi profesioniști. Există însă și semne bune legate de introducerea acestor vehicule: un studiu care datează din 2014 concluzionează că peste două treimi din persoanele chestionate sunt de părere că vehiculele grele fără șofer ar aduce un plus de siguranță șoselelor, față de acum, când ele sunt conduse de șoferi profesioniști. Trecerea la vehiculele autonome este așteptată și de unii proprietari sau manageri de flote, care astfel pot reduce suplimentar costurile de operare. Nu la fel de încântați de aceast viitor sunt însă șoferii, fiind destul de clar că numărul joburilor în transporturi va scădea considerabil dacă vehiculele fără șofer vor deveni noul standard. Cert este că și producătorii sistemelor de monitorizare GPS vor trebui să se adapteze și să aducă alte funcționalități produselor lor, pentru noul context creat. E limpede că vehiculele autonome, neavând șoferi, nu vor mai avea aceleași probleme legate de furturile de carburant, de exemplu, așa cum au acum.

Trendul ecologic

Indiferent de direcția pe care o vor lua vehiculele, este tot mai clar pentru toată lumea că un accent tot mai pregnant se va pune pe ecologizarea tot mai mare a transporturilor. Reducerea consumurilor de combustibil este un obiectiv general valabil tuturor producătorilor de vehicule, pentru că vine dintr-o necesitate a pieței. Aici, cu siguranță un rol important îl vor juca și producătorii sistemelor de monitorizare GPS, pentru că utilitatea acestora s-a dovedit și confirmat. Orice optimizare a aerodinamicii, orice optimizare a propulsoarelor, a stilului de condus sau orice altă măsură care duce la economii minore de carburant, având în vedere că vorbim de vehicule care rulează anual zeci de mii de kilometri, se traduce la final în economii considerabile ale costurilor de operare. Producătorii sistemelor de monitorizare GPS știu foarte bine acest lucru, deci e de așteptat ca în viitor să producă generații tot mai performante, pentru a produce economii de carburant.
La final, nu ne rămâne decât să așteptăm să vedem ce ne va oferi 2017 și cum vor arăta și performa viitoarele generații de sisteme de monitorizare GPS.




Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Privacy Policy Settings