Scrisoare deschisă a transportatorilor români adresată Comisiei Europene și Parlamentului European

MB

Această scrisoare comună a fost redactată cu sprijinul Platformei online dedicată Transportatorilor Euload.com, în data de 20 aprilie 2017, și a fost semnată de companiile de transport rutier din România cuprinse în anexă.

Anexa cu lista companiilor semnatare poate fi descărcată AICI:

Poate o să întrebati: Cine sunteti voi? Ce vrea să însemne această scrisoare deschisă, cu ce scop

ne-o adresați?

Răspunsul e și simplu și complicat în același timp.

Simplu, în sensul în care mai multi transportatori rutieri români ne-am unit în a scrie această scrisoare deschisă opiniei publice pentru a mărturisi tare si răspicat că suntem loviți, doborâți, acuzați pe nedrept, eliminați fără a avea altă vină decât că suntem. Suntem încă activi, suntem profesioniști și suntem competitivi. Complicat, pentru că e vorba de un întreg sector al economiei României, de un procent important din PIB al acesteia, de sute de mii de angajati direcți si familiile lor, plus o întreagă industrie furnizoare de produse și servicii specifice.

Și de ce, încă, complicat? Pentru că această hărțuire, prigoană, lovire nu se întâmplă în vreme de razboi. NU. Suntem în pace, cetățeni cu drepturi aparent depline in UE, având la baza Uniunii noastre Europene niște principii dintre cele mai oneste, mai nobile și înălțătoare.

Hărțuirea si lovirea noastră se face prin lege sau, mai bine zis, prin “lege“. Nu contează că “legea“ nu respectă legile UE, dacă ea e dată de Germania, Franța sau mai nou, Austria. Comisia Europeană ai cărei cetățeni cu drepturi depline suntem teoretic, ar trebui să ne apere. Într-adevăr în luna mai 2015 Comisia Europeană a deschis o primă procedură de infrigement care a rămas “suspendată“ până când o altă legislație, mai nefavorabilă nouă, va fi pusă în loc. Legislația care se preconizează că va apare la sfârșitul lunii mai 2017 se vrea a fi un compromis între Est si Vest. Cu alte cuvinte, acele principii frumoase și nobile sunt pentru naivi, pentru că atunci când interesul celor puternici ai Europei e altul, legile se schimbă. Și culmea ipocriziei, aceste “legi“ vin însoțite de o grămadă de declarații pline de “bune intenții“, de “griji materne“, de apeluri la “drepturi egale“, cu alte cuvinte, de lozinci.

Probabil ați auzit în mass-media, deloc străină de acest război pornit împotriva noastră, a transportatorilor estici, expresii de genul “dumping social“, “plată egală pentru muncă egală“, “siguranța circulației“ , “condiții decente pentru sofer“ , etc.

Înainte să mergem mai departe o observație. În războiul contra transportatorilor estici există și victime colaterale, cum sunt transportatorii portughezi, spanioli, olandezi chiar, care însă trebuie să suporte acest val, lipsit de rațiune până la urmă, pornit de Franța si Germania.

Nu întâmplător am zis lipsit de rațiune. Cunoașteți cu toții proverbul : Somnul rațiunii naște monștri! Acești ultimi doi ani, de la 1 ianuarie 2015 încoace, a transformat situația din transporturile rutiere internaționale din spațiul UE în ceva monstruos, imposibil de înțeles și aplicat.

Ne aflăm acum cu o lună înaintea lansării Noului Pachet Rutier. Nu avem nici o idee ce va conține, ce se va schimba sau cum se va schimba.

Un lucru știm sigur! Nu mai putem să tăcem, să așteptăm ca cineva să găsească înțelepciunea de a merge pe calea rațiunii, a omeniei, a valorilor autentice, pur si simplu să recunoască adevărul.

Asadar, chiar dacă asociațiile noastre profesionale au reacționat la abuzurile Franței si Germaniei, chiar dacă autoritățile noastre și-au manifestat dezacordul, vrem să o facem și noi, nemijlocit, pentru a exprima cu voce tare ADEVĂRUL, pe care cei puternici doresc să-l deformeze.

728x300

  1. Referitor la Dumpingul social

Acest termen a fost folosit în ce privește transportul rutier internațional, făcând referire la costurile mai mici cu personalul transportatorilor estici, mai precis cu șoferii. Aceste declarații s-au dovedit tendențioase, fiindcă atunci când s-au analizat mai îndeaproape, comparativ cu salarul minim din Germania, n-au mai fost chiar atât de mici.

De observat ca vorbim de salarii si diurne acordate in România în condiții de legalitate. S-a insistat că a fi șofer de camion în trafic internațional pentru o companie din Est este egal cu a fi sclav. S-a spus că șoferii nu-și permit nici măcar sa mânânce la restaurant.

Fals, total fals. Șoferii noștrii își fac cele mai multe cumpărături în supermarket-urile din Germania și gătesc în parcare pentru că așa vor ei, pentru că știu să gătească, pentru că mâncarea gătită este mai sănătoasa decât mâncarea din restaurant. Au frigider în cabină și pot să-și conserve mâncarea pentru mai multe zile.

S-a spus că sunt obligați să se spele și să-și spele rufele în lighean.

Fals, total fals. Șoferii noștri folosesc facilitățile din parcările destinate tirurilor, când e nevoie, legate de dușuri, mașini de spălat automate etc. Acești sclavi, cum au fost numiți, au telefoane mobile proprii performante, pe lângă cele de companie, de regulă mai slabe, au laptop-uri și tablete. Apropo, gătitul în parcare le satisface de multe ori și nevoia de socializare. Șoferii, cred că foarte puțini dintre ei, ar dori să schimbe cabina camionului si confortul ei, cu orice motel de pe traseu, de multe ori plin de gândaci. Și încă ceva, atunci cînd vorbim de sclavagism ar trebui puțin analizat și venitul în termeni reali, adică costul vieții și costul întreținerii familiei. Majoritatea șoferilor români au apartamente sau case proprii sau își construiesc una. Nu plătesc chirie! Nu plătesc mortgage! Familiile lor trăiesc în România, nu în Germania, costurile fiind mai mici.

Este un mare deficit de șoferi în țările noastre, inclusiv în România și nu din cauza dumping-ului social sau a condițiilor sclavagiste. Ci pentru că foarte mulți șoferi români au fost recrutați de firme din Germania sau alte țări vestice. Cu toate acestea, penuria se manifestă în continuare și în Germania și în Franța! Dar atenție, eliminare transportatorilor estici poate furniza șoferi pentru companiile din vest, dar nu va fi o soluție pe termen lung.

Majoritatea șoferilor români care lucreaza în spațiul UE pentru companiile românești au familiile în România. Numai diferența de salar nu justifică mutarea în altă țară. Ar trebui să plătească chirie și la sfârșitul lunii costurile suplimentare ar fi mai mari ca și avantajele.

Cu toate acestea, da, există o situație în care companiile noastre nu pot concura cu cele germane, de exemplu atunci când șoferul declară copiii ca locuind în Germania și primește alocații de la statul german, deși ei se află în România. Cum am putea numi noi această practică? Piraterie socială?Acești șoferi își vizitează familiile în pauzele de 45 de ore, timp în care trebuie să ajungă și înapoi la camion, și “proaspeți“ pornesc pe drumurile Europei. Acest lucru se cheamă siguranță rutieră?

Sau faptul că șoferul român angajat în Germania stă cu familia maxim 2 săptămâni pe an , în concediu, comparativ cu 3-4 luni pe an cât petrece șoferul angajat în România timp cu familia? Acest lucru nu s-ar putea numi sclavagism?

  1. Vă rugăm să nu pierdeți din vedere că contractul de muncă este liber consimțit și este reglementat de legea muncii din România. Oricând șoferul poate pleca ca urmare a unui preaviz de 20 de zile.
  2. Penuria de șoferi la nivelul întregii Europe își are cauza, după părerea noastră, în dificultatea profesiei, în dificultatea aplicării legislatiei, în stresul cauzat de controale si amenzi, în probleme de securitate cum e migrația ilegală (vezi cazul Angliei și mai nou al întregii Europe).

În țările vestice există suficiente alternative la această profesie, riscantă totuși.

Șoferii estici sunt doriți în Vest pentru că sunt buni conducători auto, sunt într-o formă fizică bună, sunt capabili să încarce sau descarce la nevoie, să asigure marfa, să decoperteze prelata remorcii, să schimbe o roată, sunt pe scurt profesioniști.

  1. Atunci când s-a vorbit de dumping social și de introducerea salarului minim pentru șoferii de camion în Germania sau Franța, nu s-a discutat și de aplicarea unui tarif minim pentru transportatorii estici! De fapt, piața, prețul transportului, tarifele sunt stabilite de mulți jucători vest-europeni care fac profituri foarte mari. Firmele de logistică si expediție s-au dezvoltat în ultimii ani foarte mult tocmai în țările puternic industrializate, Germania și Franța.
  2. Ce este interesant, este că atunci când o firmă de logistică din Germania încheie un contract de transport cu o firmă din România la prețuri să zicem mai competitive, decât cu un transportator național, acest lucru este numit „Dumping social”.

Când un producător de camioane alege să deschidă o fabrică de cutii de viteză în România pentru că prețul de producție este mai competitiv, acest lucru se cheamă libera circulație a capitalurilor.

  1. În definitiv transportatorii estici cumpără camioane produse în vestul Europei, finanțate de firme de leasing din vestul Europei, la dobânzi mult mai mari decât cele din Franța sau Germania.
  2. Faptul că intrăm cu camioanele pe teritoriul Germaniei sau Franței nu este o favoare. De când e omul pe pământ, drumurile, căile de acces au fost considerate de utilitate publică. Dacă vreți, e un fel de teritoriu neutru. Nu uitați că plătim taxe de drum, de multe ori foarte mari pentru a avea acces la rețeaua de drumuri din țările tranzitate.
  3. Legat de campania de denigrare dusă la adresa companiilor de transport din Est de către asociațiile lucrătorilor la nivel european, trebuie să recunoaștem că am rămas uimiți de „dialogul” pe care un șofer român angajat în Danemarca a reușit să-l aibă cu oficialitățile europene la cel mai înalt nivel. Departe de noi gândul de a jigni cu ceva sau pe cineva, dar povestea cu exploatarea acestuia pare destul de neverosimilă. Noi am trăit în comunism. O persoană exploatată nu cântărea niciodată 150 Kg sau mai mult. Mă intreb dacă acea persoană ar fi trecut analizele medicale obligatorii în România, dacă acea persoană ar putea interveni în caz de accident, dacă ar putea ancora marfa, etc.

Câteva concluzii:

  1. Dacă ne desființați pe noi, transportatorii estici, transportul european nu va crește, pentru că nupoate. În România, încă, meseria de șofer de camion e atractivă și noi vom forma noi și noi șoferi internaționali, de multe ori pe costul nostru propriu.

Și vă rugăm să rețineți, migrația șoferilor în Vest este o tragedie pentru familiile acestora.

  1. Ceea ce Franța si Germania ”legiferează” în domeniul transportului se poate realiza cel mai simplu dacă vom implanta un CIP șoferilor de tir, prin care să-i urmărim electronic.

Acest lucru ar rezolva problema timpilor petrecuți de aceștia în fiecare din țările membre, ale repausului de 45 de ore în interiorul sau în afara cabinei, întoarcerile la domiciliu, și poate ar diminua chiar și riscul deturnării camioanelor, etc.

O soluție practică si posibilă.

Am fi liberi în orice, doar că am avea un CIP implantat!

Și până la urmă suntem deschiși chiar la cipuri made in Germany, cu montaj autorizat în Franța.

Scuzați ironia, dar asta se întâmplă de fapt! Într-acolo ne îndreptăm!

  1. Am vrea să adăugăm că autoritățile europene, ca orice alte autorități, au OBLIGAȚIA de a face dreptate, de a lua decizii, de a respecta legea.

Nu e un drept, e obligația lor de bază!

De curând, estici si vestici am sărbătorit Paștele împreună. Și am avut în fața noastră reacția lui Pilat atunci când Iisus i-a spus: ”pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie pentru adevăr ”Pilat a întrebat: ”Ce este adevărul?”

Istoria a confirmat că adevărul nu este cel pe care îl fabricăm!

Care este adevărul dumneavoastră?

 

SURSA: euload.com




6 thoughts on “Scrisoare deschisă a transportatorilor români adresată Comisiei Europene și Parlamentului European

  1. Silviu

    …hai serios,chiar nu ar vrea șoferii estici sa stea la motel sau sa mănânce la restaurant?…fac mâncare gătită pentru ca le place,cea din restaurant ce credeți ca are?…stau cu lunile plecați departe de familii,câte meserii presupun sa nu-ti vezi copiii 2-3 luni?..esticii au salarii mai mari?,cred ca e o gluma!…companiile din vest cumpara (leasing) câteva camioane anual…in timp ce,cele estice cumpara flote întregi (pentru ca merge rău!)…!!!…referitor la “profesionalismul șoferilor”:…faptul ca șoferii estici “încarcă-descarcă” singuri,îi face “sclavi”,nu profesioniști,firmele transportatoare primesc bani pentru acest lucru,iar “profesioniștii”(sclavii) încarcă zeci de tone cu “Liza”,…pun zeci de centuri,decopertează de 3-4-10 ori la o cursa…schimba roti,neluând in considerare riscurile la care se expun.!….hai sa vorbim si despre serviciile din parcările amenajate:…firmele estice nu dau nici 7euro pentru o noapte,cat costa parcarea camionului,un dus si o spălare la mașină,costa tot pe atât,si va întreb:..din rahatul de diurna de 50-60 euro/zi,cat mai rămâne,dupa ce dai 6 euro pe țigări,2-3 pe o cafea,10 pe mâncare…???…puțin mai mult decât “salariul minim pe economie”..?…..vă văitați?…voi transportatorii?……mi se par reguli normale si chiar mi-as dori ca normele sa devină tot mai restrictive!!!

    Reply
    1. Lucian

      Stai acasa la tine daca nu vrei comunitate lasa pe alti care au nevoie de un job bun nu mai va dati cu parerea numai de patroni va vaitati dar de soferii care lovesc camioane berie la greu ai alte alte

      Reply
  2. Cristiano

    Da intradevar se plang firmele mari , ca normal nu li se pare normal sa faci pauza la hotel , le trebuie sa stai in fata firmelor si sa mai si icarci sau sa descarci in pauze , fie ea de 45 h sau 9h !!! Sa stai pe timp de iarna in fata cabinei sa faci mancare e foarte frumos sau pe ploaie sati curga apa in tigaie de pe masca masini nespalata de luni de zile e foarte frumos ?!?! Sau sa faci baie dupa 100 de persoane ? Pe cand poti sa stai la hotel si sa faci baie de 5 ori pe zi daca vrei !!!! In legatura cu schimbatul de roti suntem profesionisti , normal pt ca un francez nu iti schimba roata pe marginea autostrazi. Si in legatura cu salarul ce benefici am eu ca am salar de 1450 lei ? Ca diurna nu vreti sa o specificati in contractele de munca !!!! Normal pt ca aveti de platit la stat nu va convine. De ce sau ajuns la atatea firme mici cu 2, 3 , 3 , 5 camioane pt ca acei oameni nu au mai vrut sa fie sclavi vostri celor cu flote de camioane!!! In orice parcare din europa pe cine vedeti sa faca de mancare in fata masinilor , doar ROMANII normal de ce ne fac slavi!!! Las ca asa e mai bine sa va duca la sapa de lemn pe cei cu firmele mari sa stiti sa apreciati un sofer profesionist nu sa mai fie bataia de joc a dispecerilor care defapt nici nu au habar de geografie !!! In urma cu cativa ani se vorbea cu D-nul sofer acum isi bate joc si un amarat de portar si ne trateaza ca pe sclavi !!! Stimate scriitor de aceasta scrisoare adresata Nemtiilor sau Francezilor , eu ca fiind sofer imi iubesc meseria , si imi place dar sa nu uitam ca imi iubesc familia mult mai mult , si miar placea sa fiu acasa asa cum esti uh. Eu daca merg acasa nu primesc salar !!!! DAR TU MARE TRANTOR CE STAI NUMA SI STI SA SCRI TREI RANDURI TE PLANGI !!! ASA SA VA AJUTE DUMNEZEU !!! CUM VA VENIT BANUL ASA SA VA SI PLECE INZECIT. CAND VETI STA PLECAT DE LANGA FAMILIE TREI LUNI ATUNCI SA AVETI NOROC DE BANI !!!

    Reply
  3. Viorel

    Sa anexeze la tâmpenia aia și lista cu firme tepare sa explice la francezi și nemți cum se face un calcul de consum de motorina cum sa pună pe șofer toate problemele . Ce puii mei . O fi ca stam prea mult la restaurant ? Am uitat este vreun patron care vreodată în viata lui a decontat banii de dus sau spălat haine . Dacă exista dau o lada de bere . Dar cred ca o sa o beau singur

    Reply
  4. Cezar

    Patronul zice faci puza de 9h si un min si pleci imediat caa este urgenta asteapta clientu marfa
    Si soferu este nespalat obosit si rupt de foame
    De ce sa ma duc la restaurant sa rezolv tot intro ora
    Fac eu mancare
    Sau daca ma opresc la ora 23
    Nu mai fac nimic mananc ce este si ma culc asa

    Reply
  5. Vali

    Ati facut transportul de ras,profitati de saracia din Romania.
    Nu stiu cine va bagat in cap ca e traiu’ mai ieftin in Romania decat in Germania.
    E posibil ca Franta si Germania sa aiba ceva personal cu firmele ce transporta marfa degeaba,si eu as avea.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *