Care sunt principalele cauze ale fraudarii tahografului?

Partenerii nostri de la FOMCO, au avut amabilitatea de a ne raspunde la cateva intrebari legate de fraudarea tahografului.

Care sunt cauzele principale ale fraudării?

Uneori transportatorii, alteori șoferii, găsesc fraudarea ca și o soluție optimă pentru a se putea menține pe piață. În principal, totul se rezumă la câștig în bani și timp disponibil pentru a ajunge la o destinație, adică cu cât parcurge mai mult un camion, cu atât încasările companiei de transport ar trebui să crească. Totuși, legislația a impus ca remunerația șoferilor să nu fie calculată în funcție de numărul de kilometri parcurși lunar, deoarece astfel șoferii pot avea interes în fraudarea sistemului din dorința de a obține un salar mai mare.

Infrastructura subdezvoltată  în ceea ce privește rețeaua de drumuri naționale și autostrăzi, ar fi probabil principalul motiv invocat, pentru care se fraudează tahografele. Într-adevăr, este frustrant să constați că neexistând o rețea de autostrăzi în România, distanța medie de deplasare scade semnificativ față de distanța medie de parcurs, pe care un șofer o poate parcurge, în cadrul unui program de conducere zilnică, rezultând astfel pierderi, atât pentru transportatori, cât și pentru beneficiari.

Urmările acestei abateri atât pentru șofer cât și pentru companie

Evident, abaterile se sancționează în momentul în care autoritățile efectuează un control și se constată fraudări ale sistemului tahograf. Urmările pot fi variate, cel mai adesea se aplică amenzi chiar usturătoare, de ordinul miilor de Euro și totodată trecerea transportatorului și a șoferilor pe o „listă neagră”, ceea ce înseamnă că aceștia vor fi supuși mai des controalelor, datorită „bunei reputații” pe care au obținut-o.

Cât de des sunt depistate astfel de abateri?

Abaterile cred că se constată zilnic la nivel european. Depinde foarte mult de sistemele care sunt la disponibilitatea organelor de control și evident de măiestria fiecărui agent de control, deoarece adesea este nevoie de cunoștințe despre modul de funcționare al tahografelor și particularități specifice fiecărui model în parte. În unele țări din UE organele de control au în dotare diferite dispozitive de depistare a sistemelor de fraudare a tahografelor, iar în alte țări dotarea este mai slabă, astfel evident calitatea controalelor diferă.

Cât de sigure sunt tahografele împotriva acestui tip de manipulare?

Tahografele, de-a lungul timpului, au devenit din ce în ce mai securizate, tocmai din motivul de a obține date autentice, reale și de a împiedica fraudarea acestora. Realitatea a demonstrat că, din păcate, transportatorii și șoferii încă sunt interesați să utilizeze sisteme de fraudare și plătesc sute sau mii de Euro pentru achiziția sistemelor de manipulare. Totuși, unele companii de transport mai mari, au înlăturat orice mijloc de fraudare a tahografelor, datorită amenzilor mari care li s-au aplicat cu ocazia controalelor efectuate în stradă și la sediul acestora. Cert este că, pe măsură ce datele și informațiile sunt tot mai securizate, și variantele de fraudare sunt tot mai sofisticate și mai greu de creat. Începând cu 15 iunie 2019 vor deveni obligatorii noile tahografe digitale inteligente prin Reg UE 165/2014 Anexa 1C  (Reg UE 799/2016), care vor avea o serie de pârghii puse la dispoziția agenților de control, pentru a se putea depista mai cu ușurință cazurile de fraudare.

Care sunt cele mai uzuale metode de fraudare?

Metodele de fraudare sunt variate si depind de fiecare model de tahograf în parte. De fapt sistemul de manipulare permite șoferului  să comute tahograful pe activitate de odihnă, în timp ce acesta de fapt, va conduce vehiculul. În tot acest timp, de către tahograf se va înregistra activitate de odihnă pentru ca în final șoferul să poată dovedi, pe baza înregistrărilor, că a efectuat pauzele obligatorii. În mod normal, dacă vehiculul se află în deplasare, tahograful, din motive de securitate, nu ar trebui să permită comutarea activității pe pauză/odihnă. Principala variantă de fraudare o reprezintă „oprirea” semnalului de viteză, pentru ca apoi să se poată comuta activitatea șoferilor pe pauză/odihnă. Aici putem aminti atât manipularea cu câmpurile magnetice, precum și sistemele sofisticate care modifică semnalele de viteză și practic i se va „spune” tahografului ca vehiculul nu se deplasează.

ing. Paul PEPELA
Chief Operational Officer

SC FOMCO PRODIMPEX SRL




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *