Uniunea Europeană a revizuit legislația privind folosirea tahografelor digitale, în principal pentru a îngreuna manipularea datelor din tahograf, dar și pentru a îmbunătăți procesele de administrare și control. Astfel a fost stabilită data la care vor fi introduse noile tahografe „inteligente” (smart) pe mașinile noi, respectiv 15 iunie 2019.
Peste 6 milioane de vehicule comerciale din întreaga Uniune, sunt echipate cu tahografe și se consideră că noile dispozitive inteligente vor reduce procesul administrativ și manipularea tahografelor digitale actuale.
Tahografele digitale au devenit obligatorii în 2016, pentru toate camioanele comerciale și autobuzele nou înmatriculate în UE, pentru a trata problema accidentelor/incidentelor provocate de șoferii de camioane și autocare din cauza efortului intens la care se supun, sau a vitezei, precum și pentru a garanta o concurență loială între societățile de transport și condiții decente de muncă pentru șoferi. Dar, cu toate acestea, s-a constatat că tahografele digitale sunt în continuare vulnerabile la manipularea senzorului de mișcare și sunt o sursă independentă de informații, nesigură.
Astfel, în martie 2016, o nouă reglementare europeană a stabilit cerințele pentru construirea, testarea, instalarea, operarea și repararea tahografelor digitale de a doua generație sau a tahografelor inteligente, solicitând în mod specific introducerea unor mecanisme de securitate care să abordeze amenințările la adresa securității.
Noile tahografe digitale inteligente vor veni cu o serie de modificări, profitând de avansul tehnologic și punând în aplicare multe sisteme pe care unii operatori consideră că ar fi trebuit să le aibă chiar de la modelele de prima generație.
Tahografele inteligente vor avea un modul GNSS (Global Navigation Satellite System), care înregistrează automat locația vehiculului la începutul și la sfârșitul călătoriei, de asemenea o actualizează la fiecare trei ore. Vestea bună pentru șoferi este că nu mai este nevoie să introducă manual țara.
Mai mult, tahograful inteligent va putea comunica de la distanță cu organele de control. Acestea vor avea în dotare un aparat radio cu rază scurtă de acțiune, putând astfel verifica de la distanță anumite date ale tahografului, fără a opri vehiculul. Aceștia vor putea detecta potențialele infracțiuni/manipulări ale datelor. Dacă nu vor găsi probleme, șoferii își continuă călătoria fără întreruperi – fără a pierde timp prețios pentru inspecțiile inutile efectuate la margine de drum.
Ce modificări aduc noile tahografe inteligente?
- Înregistrarea automată a locației exactea vehiculului
Tahograful inteligent va înregistra automat locația vehiculului, cu ajutorul GPS-ului în următoarele puncte:
- locul de începere a duratei zilnice de lucru
- timpul de conducere acumulat la fiecare trei ore
- locul final al duratei zilnice de lucru.
În prezent, tahograful digital înregistrează doar un cod de țară, de exemplu „RO”. Acest lucru presupune înregistrarea manuală a locației de către șofer. Noul sistem va înregistra automat locația exactă și astfel, nu va mai exista nicio problemă cu privire la locul unde se află un vehicul – acum locația exactă va fi cunoscută, cu o marjă de eroare de câțiva metri.
Acest aspect va fi, fără doar și poate, un instrument de economisire a timpului pentru organele de control, care încearcă să determine dacă datele tahografului sunt corecte.
- Interogarea datelor din tahograf pe șosea
Cu ajutorul noilor tahografe smart, organele de control vor putea să scaneze (cu ajutorul tehnologiei wireless), datele vehiculelor care trec, fără a fi nevoie să le oprească pentru a detecta anumite infracțiuni potențiale. Acest lucru va permite agenților de control să decidă dacă este necesar să oprească vehiculul sau nu.
Datele „scanate” vor face referire la următoarele evenimente sau date înregistrate de tahograf:
- cea mai recentă încercare de încălcare a securității
- cea mai lungă întrerupere a alimentării cu energie electrică
- defecțiune senzor
- eroare de date de mișcare
- conflict de mișcare a vehiculului
- conducerea fără un card valid
- introducerea cardului în timpul conducerii
- date de ajustare a timpului de condus
- date de calibrare, inclusiv datele celor două cele mai recente calibrări
- date de înregistrare a vehiculului
- viteza înregistrată de tahograf.
Datele nu vor conține informații despre abaterile tipice ale șoferului de la timpul de condus, cum ar fi depășirea zilnică a orelor legale de condus sau nerealizarea pauzei după 4½ ore de condus. Datele scanate pot fi stocate de către autorități numai pe durata verificării efectuate pe marginea drumului; acestea nu pot fi reținute mai mult de trei ore, cu excepția cazului în care datele indică o manipulare potențială sau o utilizare incorectă a tahografului. Datele recepționate nu pot conduce la sancțiuni sau amenzi automate pentru conducătorul auto sau pentru operatorii de transport. În cazul în care sunt detectate probleme, este probabil să se efectueze o examinare completă a tahografului, lucru care ar putea conduce la acțiuni ulterioare.
- Sisteme inteligente de transport
Tahograful inteligent va avea de asemenea posibilitatea de partaja datele și cu alte sisteme telematice omologate. Toate informațiile vor putea fi acum păstrate într-un singur loc, în timp real, fără ca operatorul de transport să fie nevoit să se bazeze pe estimări privind obligațiile șoferului sau informațiile furnizate de către conducătorul auto. Pot exista analize în timp real și acest lucru poate ajuta la planificarea încărcării, de ex. Totuși, vor exista două protecții importante pentru acest lucru, după cum urmează:
- Interfața telematică nu trebuie să afecteze autenticitatea și integritatea datelor din tahograf.
- Dispozitivul extern conectat la interfață poate avea acces la datele cu caracter personal, inclusiv la datele despre geolocația acestuia, numai după consimțământul expres al șoferului căruia îi aparțin datele.
Noul regulament al Uniunii Europene privind tahografele inteligente, vizează reducerea fraudei în domeniul tahografelor. Acestea vor deveni mai greu de manipulat. Atelierele și service-urile auto vor trebui să apeleze la noile tehnologii pentru a putea instala, repara, inspecta și calibra tahografele inteligente.