F.O.R.T. – Transportul rutier de pasageri in fata unui ordin de ministru haotic si lipsit de fundament

Explicatiile Ministrului Transporturilor, Lucian Sova fata de promovarea cu orice pret a ordinului pentru atribuirea curselor interjudetene sunt lipsite de sens iar Federatia Operatorilor Romani de Transport – F.O.R.T. ii solicita public sa prezinte raspunsurile la urmatorul set de intrebari:

1. In conditiile in care ministrul a denuntat in presa un posibil monopol al transportatorilor curselor interjudetene de pasageri, cum explica faptul ca nu a existat nici un interes al altor operatori de a participa la sedintele semestriale de atribuire a curselor interjudetene ramase libere in programul de transport?

2. Cum se explica monopolul invocat de ministru tinand cont de faptul ca pe intreaga derulare a programului de transport 2013-2019 a aparut un numar semnificativ de curse interjudetene nelicentiate care se desfasoara paralel cu cele atribuite legal in 2013?

3. De ce sunt obligati operatorii de transport sa investeasca in parcul auto inainte de atribuirea curselor si nu dupa ce sunt declarati castigatori in urma sedintei de atribuire asa cum se intampla in intreaga Uniune Europeana?

4. De cate vehicule de transport pasageri ar avea nevoie transportatorii pentru acoperirea curselor interjudetene conform initiativei ministrului si daca exista timp suficient, respectiv furnizori, pentru livrarea acestora, pana in luna decembrie?

5. Cate autogari care se deserveasca transportul interjudetean au fost construite in Romania, din investitii publice, in ultimii 26 de ani? Este nevoie de supraetajarea acestora pentru 20 de plecari la aceeasi ora?

6. De ce sustineti, in calitate de ministru, o modificare atat de radicala a modalitatii de alocare a curselor interjudetene anuntata cu doar 6 luni inainte de o posibila sedinta de atribuire?

7. Cate plangeri raportate efectuarii deficitare a curselor interjudetene a primit ministerul de la pasageri in ultimii 5 ani, care este institutia care le gestioneaza, ce vizau aceste plangeri si cum au fost ele solutionate?

8. Atata timp cat efectuarea curselor interjudetene implica si obligatii de serviciu public respectiv transporul categoriilor defavorizate la tarife impuse, cum acopera ministerul, prin ordinul propus, dreptul exclusiv ce trebuie acordat operatorilor, pentru acoperirea costurilor operationale si obtinerea unui profit rezonabil, in conditiile in care acest ordin, daca este aplicat in forma propusa, conduce in mod cert la situatia in care pe aceeasi cursa pot opera si 20 de transportatori?

9. A fost efectuat in ultimii 26 de ani un studiu de mobilitate pentru transportul pasagerilor la nivel national, atat pe calea ferata cat si cu mijloace de transport rutier? Pe ce principiu acorda ministerul compensatii materiale operatorilor privati de transport pasageri pe calea ferata si de ce nu aplica acelasi principiu si la transportul rutier in conditiile in care operatorii rutieri au suportat singuri toate investitiile si au respectat toate conditiile impuse de modificarile legislative din ultimii ani?

10. Care este motivul pentru care vechimea pe traseu nu poate actiona ca si criteriu de departajare intre operatori, in conditiile in care experienta similara este obligatorie in orice alt domeniu care implica un serviciu public?

11. Exista un studiu de impact raportat modificarilor propuse de minister?

12. De ce nu prezinta public Ministrul Transporturilor, pozitia Consiliului Concurentei la care face referire inca din primavara acestui an?

13. In conditiile in care noul pachet de mobilitate, pregatit de Comisia Europeana, nu poate fi adoptat mai devreme de finele lui 2019, de ce se grabeste ministrul sa distorsioneze piata de transport printr-o initiativa legislativa ce se indeparteaza de orice forma consacrata de atribuire?

14. Cate luni restante inregistreaza ministerul la capitolul deconturi aferente transportului interjudetean al pasagerilor din categoriile defavorizate (pensionari, veterani, etc.) si de ce nu sunt efectuate platile la timp atata timp cat operatorii sunt obligati sa ofere tarife mult reduse pentru transportul persoanelor din aceste categorii?

15. Care este vechimea medie actuala a parcului de vehicule utilizate pentru efectuarea curselor interjudetene?

16. Cu ce specialisti din minister s-a consultat inainte de acest demers nefundamentat?
F.O.R.T. considera ca Ministerul Transporturilor trebuia sa faca o analiza profunda a raspunsurilor raportate intrebarilor de mai sus, inainte de a promova un act normativ cu un asemenea impact.


Totodata F.O.R.T. apreciaza cel putin suspecta insistenta unui ministru cu viziune liberala in raport cu obligatia transportatorilor de a face investitii uriase fara a avea garantat nici macar dreptul exclusiv.

Ministrul Transporturilor ar trebui sa stie ca doua sau mai multe garnituri de tren pentru transportul pasagerilor nu pot pleca la aceeasi ora pe aceeasi trasa asa cum se doreste in cazul transportului rutier.
Refuzul de a raspunde corect si transparent la intrebarile de mai sus nu poate demonstra altceva decat ambitia nejustificata a

Domnului Sova de a provoca haos intr-un context extrem de dificil prin care trece piata de transport, afectata de scaderea anuala a fluxurilor de pasageri cu aproximativ 100 000 de persoane ce parasesc anual Romania.
F.O.R.T. asteapta insa raspunsurile Ministrului si Guvernului si mizeaza pe dialog constructiv cu acesta in raport cu o problematica ce afecteaza direct atat pasagerii, mediul privat cat si bugetul de stat sperand ca la viitoarea intalnire pe subiect, Domnul Sova sa nu mai paraseasca sala.

In cazul promovarii actului normativ in forma actuala, protestele la nivel national sunt inevitabile si absolut justificate iar F.O.R.T. este pregatita sa actioneze in consecinta.
Augustin Hagiu
Presedinte
Federatia Operatorilor Romani de Transport (F.O.R.T.)




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *