CPC pentru transport rutier de marfă și/sau de persoane, pot fi organizate și în limba engleză sau limba spaniolă

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) salută adoptarea de către Ministerul Transporturilor a Ordinului nr. 953 din 18 iunie 2019, prin care cursurile de formare continuă, în vederea obținerii certificatelor de calificare profesională continuă – CPC pentru transport rutier de marfă și/sau de persoane, pot fi organizate și în limba engleză sau limba spaniolă.

Această măsură adoptată recent de România va permite firmelor de transport rutier românești să angajeze legal șoferi profesioniști străini din afara UE, prin posibilitatea formării și examinării șoferilor străini în limba engleză sau spaniolă, pentru obținerea atestării profesionale obligatorii conform legislației naționale și europene. Aceasta este prima propunere adoptată dintr-o serie de măsuri înaintate de UNTRR către Guvern și Ministerul Transporturilor pentru rezolvarea crizei acute de șoferi profesioniști și pentru ca transportatorii români să rămână competitivi pe piața europeană. Conform datelor publicate anul acesta de un site de recrutare, meseria de șofer e la mare căutare în România, înregistrându-se 45.500 oferte de muncă pentru șoferi-servicii auto-curierat.

Reamintim că transportul rutier a fost anul trecut principalul contributor la exportul de servicii al României, cu un total de 5,144 miliarde de euro, cu aproape 14% mai mult decât întreaga ramură de servicii telecom și IT. Transportul rutier generează aproape un sfert din exportul total de servicii al României, de 22 miliarde de euro, iar în 2018 a realizat un excedent (exporturi minus importuri) de 3,765 miliarde de euro, reprezentând aproape jumătate din soldul total al comerțului internațional cu servicii, de 8,1 miliarde euro.

UNTRR a fost singurul patronat care a solicitat examinarea în limba engleză și a promovat adoptarea ordinului încă din 2016. UNTRR a solicitat ca și examinarea inițială CPI să fie efectuată în limba engleză.

UNTRR consideră că nu este justificată obligativitatea cunoașterii limbii române de către un șofer din afara UE pentru a fi angajat de un transportator român, pentru că în România pot fi angajați cetățeni străini din oricare stat membru UE fără a avea obligația de a cunoaște limba română, așa cum și cetățenii români se pot angaja oriunde în UE. Dacă pentru aceștia comunicarea în limba engleză sau într-o altă limbă străină nu este o problemă, atunci nu ar trebui să fie nici pentru cetățenii extra-comunitari.

De reținut este faptul că potrivit prevederilor Directivei 59/2003, sunt exceptați de obligativitatea de a obține o calificare inițială următorii conducători auto care dețin un permis de conducere de categoria C1, C1+E, C sau C+E sau un permis de conducere recunoscut ca echivalent, care nu a fost eliberat în urmă cu mai mult de doi ani de la data finală pentru punerea în aplicare a directivei. Conform directivei, statele membre aplică aceste măsuri de la 10 septembrie 2009 cu privire la calificarea inițială necesară pentru conducerea vehiculelor din categoriile de permis de conducere C1, C1+E, C și C+E. Astfel, șoferii profesioniști care au obținut permisul de conducere înainte de 10 septembrie 2009 nu mai trebuie să realizeze examinarea inițială CPI și trebuie să obțină doar certificatul de calificare profesională continuă – CPC.

UNTRR consideră că măsurile recent adoptate de Ministerul Transporturilor din România reprezintă un prim pas în direcția  rezolvării crizei acute de șoferi profesioniști din România, însă continuă să solicite autorităților române completarea ordinului inclusiv cu posibilitatea examinării inițiale – CPI în limba engleză.

De asemenea, UNTRR consideră necesară adoptarea mai multor măsuri pentru adresarea crizei șoferilor profesioniști care afectează profund industria transporturilor rutiere, solicitând Guvernului României alocarea unui buget în anul 2019 pentru formarea/reconversia profesională a forței de muncă disponibile pentru exercitarea profesiei de șofer profesionist, precum și creșterea angajării tinerilor ca șoferi profesioniști de la 18 ani, prin modificarea legislației naționale relevante care să permită reducerea vârstei de la 21 de ani la 18 ani pentru obținerea permisului de conducere categoriile C și CE, conform prevederilor legislației europene în vigoare.

Reamintim faptul că potrivit Directivei 59/2003, articolul 5, accesul la o calificare inițială nu necesită obținerea în prealabil a permisului de conducere corespunzător. Totodată, Directiva 645/2018 de modificare a Directivei 59/2003 (privind calificarea inițială și formarea periodică a conducătorilor auto ai anumitor vehicule rutiere destinate transportului de mărfuri sau de persoane, precum și a Directivei 126/2006 (privind permisele de conducere) va permite reducerea vârstei de la 21 de ani la 18 ani pentru obținerea permisului de conducere categoriile C și CE. Statele membre vor pune în aplicare actele cu putere de lege și actele administrative necesare pentru a se conforma Directivei 645/2018 până la 23 mai 2020.

În prezent, România nu permite accesul la calificarea inițială a tinerilor dacă aceștia nu dețin un permis de conducere valabil, iar obținerea categoriilor C și CE se poate realiza doar de la 21 de ani. UNTRR solicită reducerea vârstei de la 21 de ani la 18 ani pentru obținerea permisului de conducere categoriile C și CE, alături de implementarea de cursuri de siguranță rutieră, având în vedere criza de șoferi profesioniști, în condițiile în care prevederile Directivei 645/2018 vor deveni obligatorii din 2020.

Majoritatea țărilor din UE adoptă măsuri de rezolvare a crizei de șoferi profesioniști. Printre soluții se numără reconversia profesională prin alocarea de fonduri europene pentru programe de formare a șoferilor profesioniști (Ungaria), import de forță de muncă, prin angajarea șoferilor profesioniști din afara UE (Polonia, Germania) sau stabilirea vârstei minime de 18 ani pentru șoferii de camioane – categoriile C și CE (17 State membre: Austria, Cehia, Germania, Danemarca, Estonia, Franța, Grecia, Croația, Ungaria, Irlanda, Lituania, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovenia, Suedia și Marea Britanie).

UNTRR își exprimă încrederea că Guvernul României va lua toate măsurile necesare pentru a oferi industriei de transport rutier românești șansa de a-și menține poziția în piața europeană de transport rutier.

SURSA: UNTRR.RO




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *