Raportul IRU prognozează agravarea alarmantă a crizei de conducători auto din Europa

Sectorului transporturilor rutiere europene se confruntă cu o criză a șoferilor profesioniști, în creștere cu 13% în anul 2020, conform unui studiu efectuat de Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere – IRU. 

Studiul IRU, efectuat în rândul companiilor de transport și logistică de talie mică și mijlocie dintr-o serie de țări europene, a arătat că deficitul de conducători auto pentru transporturile comerciale de mărfuri din Europa va crește de la 23% în 2019, la 36% în 2020.

În baza raportului IRU, Polonia și România sunt două dintre țările europene cel mai puternic impactate. În Polonia, deficitul de șoferi este deja de 22% și se așteaptă să urce la 15 % în acest an.

În Romania, situația este și mai critică, dat fiind că deficitul de șoferi de 50% înregistrat în 2019 este preconizat să ajungă la 62% în acest an.

Absența femeilor exacerbează criza conducătorilor auto 

Polonia și România au cea mai redusă pondere a femeilor în rândul șoferilor din Europa – 2% din totalul șoferilor profesioniști. Printre motivele care descurajează femeile să opteze pentru această profesie se numără condițiile grele de muncă, lipsa unor locuri sigure de parcare și lungile perioade petrecute departe de casă.

Jan Buczek, președintele Asociației Transportatorilor Internaționali Rutieri din Polonia (ZMPD) comentează:Pentru a încuraja mai multe femei și tineri să aleagă această profesie, este esențial să apară îmbunătățiri, care să garanteze condiții mai bune de muncă. De asemenea, este nevoie de o mai mare implicare a statului, prin care tinerii să fie încurajați să devină șoferi profesioniști și să fie ajutați în privința costurilor ridicate legate de pregătirea și calificarea profesională. În același timp, este necesară și schimbarea reglementărilor din domeniul transporturilor. Pentru aplicarea în practică a calificărilor dobândite, aceștia trebuie să aibă posibilitatea de a lucra. Din păcate, reglementările în vigoare le permit acest lucru abia după împlinirea vârstei de 21 ani. Există însă riscul ca acești tineri să înceapă lucrul în alt domeniu, înainte de a ajunge la această vârstă și să nu se mai întoarcă la această profesie.“

În cazul șoferilor tineri, în Polonia 11% dintre aceștia au o vârstă de sub 25 ani, pe când în România, vârsta medie a șoferilor este de 41 ani. Deși aceste cifre se situează peste media europeană – 7% din șoferii europeni au mai puțin de 25 ani, iar vârsta medie a șoferilor profesioniști din Europa este de 45 de ani, sunt încă multe de făcut pentru a aduce această profesie mai aproape de tineri.

În România, rata ridicată a emigrării înrăutățește criza șoferilor profesioniști

Una din principalele cauze a lipsei șoferilor se datorează faptului că populația României este puternic afectată de emigrație. Cifrele oficiale arată că în ultimii 10 ani, 3,4 milioane de români au părăsit țara.

Constantin Isac, președintele UNTRR, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România, comentează: „Sunt o serie de lucruri care pot fi întreprinse pentru a atenua această îngrijorătoare și agravantă criză a conducătorilor auto, inclusiv reconversia profesională a celor care și-au pierdut locul de muncă în alte sectoare de activitate, reducerea vârstei minime pentru șoferii profesioniști din România de la 21 ani la 18 ani și importul de forță de muncă calificată din afara Uniunii Europene.“

 Soluții concrete

Criza șoferilor rămâne o problemă universală, atât pe continent, cât și dincolo de granițele Europei, constituind o problemă pe care IRU s-a angajat să o rezolve în cooperare cu membrii săi și cu decidenții politici.

Printre acțiunile concrete și soluțiile propuse de IRU se numără:

o   Reducerea și armonizarea vârstei minime cerute pentru a deveni șofer profesionist

o   Dezvoltarea unei carte comune, alături de Consiliul European al Expeditorilor (ESC), în vederea îmbunătățirii tratamentului șoferilor și a locațiilor de livrare

o   Realizarea și finanțarea mai multor locuri de parcare pentru camioane, mai bune și mai sigure 

IRU înregistrează deja progrese semnificative în abordarea deficitului de șoferi pe plan european prin atragerea a 60 milioane de euro de fonduri europene pentru dezvoltarea așa-numitelor SSTPA – Safe & Secure Truck Parking Areas, locuri sigure de parcare pentru camioane și prin lansarea inițiativei Women in Transport Talks, în vederea atragerii mai multor femei în această profesie. În plus, IRU a încheiat o serie de parteneriate, inclusiv cu Organizația Internațională a Muncii – ILO și cu Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi – ETF (European Transport Workers Federation).

Secretarul General IRU, Umberto de Pretto, comentează: „Deși am înregistrat succese și am depus un volum important de muncă de pregătire, este încă nevoie urgentă de acțiuni suplimentare, inclusiv pe linia cooperării public-private, pentru a garanta că branșa noastră va continua să se dezvolte și să transporte bunuri și persoane, fiind însăși seva economiei globale.”

Metodologia aplicată în sondaj

Sondajul online IRU vizând criza șoferilor profesioniști a fost pus la dispoziția membrilor IRU și distribuit companiilor sale membre. Datele, care au stat la baza rezultatelor pentru 2019, prezentate în acest document, au fost colectate în lunile mai și iunie 2019. Pentru fiecare chestiune sau dimensiune, rezultatele denotă media obținută prin alocarea unei valori egale pentru toate companiile.

 ·       În Polonia, au fost 60 companii și organizații care au participat la sondaj între lunile mai și august 2019, iar din România, au participat 96 companii și organizații.

 ·       Datele europene se referă la rezultatele medii obținute de la întregul eșantion de 965 respondenți din 10 țări diferite (Spania, Regatul Unit, Franța, Germania, Austria, Țările de Jos, Norvegia, Polonia, România, Republica Cehă).

Determinarea deficitului de șoferi:

·       Deficitul de șoferi pentru 2019 rezultă din răspunsul la următoare situație: „Vă rugăm să precizați procentajul de șoferi pe care îl aveți în prezent, raportat la numărul de șoferi de care aveți nevoie în total“.

Cererea neacoperită de șoferi (deficitul de șoferi) = 100% – % cererea acoperită (cererea de șoferi angajaţi la ora actuală, din total necesar).

·       Deficitul de șoferi estimată pentru 2020 se bazează pe răspunsul la întrebarea: „Cu cât va crește cererea dvs. de șoferi anul viitor în comparație cu anul curent?“

Deficitul de șoferi în 2020 = (deficitul de șoferi din 2019 + creșterea estimată a cererii de șoferi)/ (100 + creșterea estimată a cererii de șoferi)




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *