Interviu – Viitorul transportului de marfa pe distante lungi va fi pe calea ferata

Anul trecut piata semiremorcilor noi si second hand a inregistrat o crestere semnificativa in contextual pandemiei. Am discutat acest subiect cu dl. George Badea, Regional Product Market Manager Central Europe Schmitz Cargobull.

Cu o cota de piata de peste 45%, Schmitz Cargobull ramane liderul pietei de semiremorci și suprastructuri pentru aplicații generale sau speciale din România.

Cum a fost anul 2021?

dl. George Badea, Regional Product Market Manager Central Europe Schmitz Cargobull

Pe baza unui grafic realizat pentru prioada 2019-2022 am observat ca in 2020 piața s-a comprimat cu aprox. 30% (de la 3.300 unitati la 2.400). In 2021 avem o crestere a volumelor totala  de 35% iar in 2022 ne așteptăm la o creștere de volume undeva între 25 și 40%. Nu stim cum va fi anul 2022, inceputul este unul foarte promitator si ne asteptam ca in viitorul apropiat (1-2 ani) la o corectie a pietei. Nimeni nu stie cat de drastica o sa fie aceasta.

Pe partea semiremorcilor second hand,  un client ne-a mărturisit că dacă anul trecut putea să cumpere o semiremorcă cu prelată (tanără) cu 12-14.000 de euro, acum nu găsește acelasi model nici cu 20.000 de euro. Prețurile au explodat, efectiv, pe partea de second hand.

Există două – trei tipuri de clienți  pentru piata de second hand din Romania:

  • clientul premium care își ia o semiremorcă nu mai veche de doi-trei ani de zile
  • clientul mediu care își cumpără o remorcă veche de patru -cinci ani
  • clientul standard – care cumpără ce rămâne de la ceilalți de mai sus. Acest tip de client nu are o putere de cumpărare foarte mare dar își face treaba cu o semiremorcă mult mai uzata, folosind-o in unele cazuri până o duce la fier vechi, nemaiavand  posibilitatea să o repuna la vanzare in piata de second hand.

Un client premium va achiziționa o semiremorcă și cu sistemul de telematică implementat; la cel de al doilea tip de client, cel mediu șansele scad cu 20% să vinzi acest sistem telematic,  iar la ultimul tip de client ai cu 50-70% mai putine șanse să activezi acest sistem telematic pentru semiremorcă.

Una dintre problemele pieței este ca semiremorcile care au fost vândute în anii 2015 – 2016, in mod normal , ar fi trebuit să se reîntoarcă la noi în 2020, pentru că așa functioneaza  leasing-urile operaționale si ciclul de viata primar al remorcilor. Din păcate aceste semiremorci, nu s-au întors pentru că s-a marit perioada de folosire cu încă un an sau doi, de frica incertitudinii aduse de pandemie. Ca efect, această întârziere elimină la revânzarea acestui semiremorci, clientul premium și clientul mediu, fiind prea uzate pentru nevoile lor. Vechimea vehiculelor aflate acum la vanzare in piata de second hand este intre 7-9 ani, poate chiar mai mare.  De asemenea, valoarea  de vânzare este una destul de mică. 

Câte remorci second hand aveți pe stoc?

Avem cateva basculante second hand și o semiremorcă frigorifică ce așteaptă numerele de la leasing ca să plece din parc. Mai avem o singură semiremorcă pe stoc din aproximativ 150 de locuri de parcare disponibile. In ultimile luni stocul a fost redus la 10-20 unitati pe luna. Piata este foarte limitată in această perioadă.

Pretul materialelor a crescut considerabil, dar noi pe partea de semiremorci suntem destul de norocoși că sunt foarte puțini semiconductori de care aveam nevoie. Pe de alta parte, avem nevoie de cantitati considerabile de otel, aluminiu si cauciuc, materii prime ce sufera si ele dpvd al disponibilitatii.

Pe un cap tractor sunt în jurul a 30-40 de componente cu semiconductori vs 3-5 pentru o semiremorcă. Diferentele sunt majore.

O alta problema identificata de noi în piață sunt termene de livrare foarte mari la semiremorci, vorbind aici  de cele cu prelata. Este adevărată informația? Voi ce părere aveți?

Da, sunt termene foarte mari ajungând si pana la un an de zile pentru vehicule ultraspecializate de la momentul în care s-a plasat comanda si până la livrarea efectivă a vehiculului comercial. Aceste termene foarte mari nu se datorează neapărat producătorului, indiferent care ar fi el, ci se datorează unor cereri foarte mari din piață pentru acest tip de produs.  Dupa cum vorbeam mai devreme, parcul nu s-a reînnoit la timp și am ajuns în situația de față.

In momentul de fata, avem clienți care au dat avans sau au plătit tot ce era necesar pentru ca semiremorca să intre în producție și vor aștepta de la 6- 7 luni pana la un an,.  

O problemă majoră care cred că va fi în anul 2023 va fi corelarea termenelor de productie ale producatorilor de camioane cu termenele de productie ale producatorilor de semiremorci, mai exact livrarea în același timp atât a capului tractor cat si a semiremorcii pentru client.

Cum se poate face corelarea între producătorii de camioane și producătorii de remorci?

Corelarea este cel mai dificil lucru de facut. Fiecare producator trebuie sa isi verifice in timp real contrapartenerul de ansamblu. Fara o asemenea corelare, piata se poate destabiliza destul de repede.

Efectele vor fi vizibile doar în momentul în care transportatorii vor înceta să mai comande în acest ritm.

Sunt producatori care peste numarul de masini comandate initial, sa zicem 10.000 bucati, vin si suplimenteaza cu inca 3.000 bucati. Linia de productie este construita sa produca 8.000 bucati. Acest lucru inseamna ca linia de productie pe care o au nu mai face fata si trebuie sa investeasca pentru a mări capacitatea de producție. După marirea capacitatii, incep sa livreze, dar daca nu sunt corelati cu producatorii de camioane, se poate ajunge la blocaje in productie, stocuri masive de vehicule produse si nelivrabile.  Intrebarea mea este : vor gasi sau nu finanțare pentru aceste mariri de capacitate, blocaje si stocuri nelivrabile? In totata aceasta situatie exista sanse pentru un nou an 2008.

Care credeți că sunt cauzele principale pentru acest număr foarte mare de comenzi pe care le primiți în ultima perioadă?

Foarte multe comenzi le avem pe segmentul General Cargo si Frigo. De exemplu, la basculante avem termene normale de 1-2 luni în schimb pe partea de prelate si frigorifice avem termene de 6-7 luni de zile.  Aceste comenzi se datorează, credem noi, faptului ca foarte multă lume sta acasă în pandemie și se plaseaza multe comenzi online dar si faptul ca in 2020 gradul de reinoire a parcului auto a scazut. Ca urmare, in anul 2021 a crescut foarte mult volumul de marfă transportat și în consecință, s-au marit și comenzile pentru semiremorci.

Dacă ne uităm la gigantul Amazon si la gradul lui de dezvoltare in Europa, aceasta companie cu putere de cumparare la nivelul miilor de unitati (camioane, izoterme, tractoare, semiremorci, etc) ne putem da seama cat de mult s-a dezvoltat acest segment de comenzi online.

Cum a pornit toată această nebunie a comenzilor?

Clienții mari din România au dat comenzi după caderea aceea drastică de 35% din 2020. Clienții au considerat că atunci este momentul să comande de la 50 – 100 de unități si peste, pentru că toți au avut foarte multă marfă de transportat.  la începuturile pandemiei am rămas surprinși ca transportatorii mari din România au început să comande foarte multe semiremorci, iar cei care au fost mai rapizi  au avut foarte mult de câștigat.

In acest moment mai luați comenzi pentru semiremorci?

Daca un client vrea sa dea o comanda de 50 de unitati in afara termenelor normale si are nevoie de livrarea vehiculelor sa se faca esalonat, cate 10 unitati pe luna, in decursul a 6 luni, le putem asigura livrarea numai cu o conditie: pretul trebuie revizuit (in plus sau in minus) in functie de pretul materiilor prime inainte de productia acestora. Aceste costuri de materiale pot varia extrem de mult in perioade scurte si trebuie sa te asiguri ca pretul este unul actual.

Ce cotă de piață  aveți în România?

Aproape una din doua semiremorci cu prelata, frigorifica sau basculanta vandute in Romania este Schmitz. Cei 45% cota de piata in România se fac cu ajutorul vehiculelor “tailor made”, nu stoc sau standard. Noi comercializăm vehicule specializate si ne consiliem clientii sa mearga in aceasta directie,  în sensul să transporte o gamă cat mai variată de produse: de la anvelope,  marfa paletizata, bauturi, automotive, role de tabla, materiale de constructii, chimicale până la produse de igienă.  Avem o gamă foarte diversificată de produse ce vin în ajutorul transportatorilor, ca ei să poată  transporta mai multe tipuri de marfă.  Clienții care apelează la noi apelează în primul rând pentru versatilitatea configuratiilor de care dam dovada, motiv pentru care avem peste 45% din cota de piață din România.

Care credeți că este viitorul transportului de marfă? Mai exact, pe ce se va axa: pe calea ferată sau pe rutier?

Pe distanțe lungi, viitorul, din punctul meu de vedere, va fi unul hibrid: rutier cu calea ferată. In România  transportatori mari deja folosesc acest mijloc de transport alternativ. Calculul este simplu: pentru transportul rutier la 100 de semiremorci trebuie cumparate 100 de capete tractor. Pentru transportul feroviar, la 100 de semiremorci clientul poate achizitiona mult mai putine tractoare, poate chiar 10 sau in unele cazuri poate folosii chiar tractionisti. In loc de 100 de șoferi am doar 10 si toate cheltuielile pe care le implica acestia: salarii, diurne plus lipsa taxelor de drum internationale, asigurari medicale si posibilele accidente, reduc considerabil costurile in exploatare. Se pot încărca până la 50 de semiremorci pe garnitura de tren. Acest transport devine economic fezabil numai atunci cand clientul isi face toate calculele si este dispus sa investeasca in viitor.

Un alt exemplu, în Turcia care vinde în jur de 25.000 de semiremorci pe an, cu o piata de prelate de 10-11.000, peste 50% din acestea sunt echipate pentru a putea fi puse pe garnitură de tren sau sunt folosite cu sisteme alternative de incarcare pe tren.

Transportatorii turci duc marfa rutier până în Istanbul iar de acolo pe calea ferată.  Marile companii de transport preferă să plătească personal pentru a manipula marfă în gară, au achiziționat  stivuitoare speciale care incarca si descarcă semiremorca  din  garnitura de tren. Ei au motivat această schimbare  prin reducerea  costurilor cu combustibil, taxe de drum, șoferi, mentenanta, pauza, parcari, amenzi si consumabile. Si aici îți pot da un exemplu : anvelopele –  una e să mergi in medie 125.000km anual pe drum și alta să le pui pe o garnitură de tren și practic să le rulezi doar 15-20.000km. Service-ul pentru camioane si semiremorci va fi redus cu 50-80%, pentru ca nu va mai exista uzura normala.

Semiremorca 2030-2040 va fi pe calea ferata, este mult mai simplu si mult mai eficient atat din punct de vedere operational cat si din punct de vedere logistic.




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Privacy Policy Settings