Fiecare industrie are un vis – ceva către care lucrează, dar care este încă o realitate destul de îndepărtată. Pentru spațiu, este o misiune pe Marte și călătoriile în spațiu, dar pentru transportul rutier comercial, atenția s-a îndreptat recent către autovehiculele autonome.
Cât de departe suntem de un camion complet autonom?
De fapt, mai mulți producători de camioane au avut recent proiecte pilot cu camioane autonome. Atât Daimler, cât și Volvo, pentru a numi câțiva OEM consacrați, au reușit să fie pionieri și să testeze soluții autonome fără a anunța o dată clară pentru producția comercială. 1, 2 Cu toate acestea, viitorul pare să fie mult mai aproape decât credem.
Deși încă sunt multe probleme tehnice nerezolvate, susținătorii sunt de acord că creșterea productivității în domeniul costurilor, timpului și siguranței, de exemplu, prin camioanele autonome este un răspuns pozitiv la o cerere stabilă pentru stilul de viață mereu conectat al generației “millenials”. 4 În plus, în mod pragmatic, datorită lipsei șoferilor de camioane din Europa cu care industria se confruntă în prezent, camionul autonom ar putea părea o soluție ideală pentru strategia dvs. de afaceri pe termen lung. Dar este totuși?
Astăzi dorim să evidențiem doar câteva moduri în care camioanele autonome ar putea afecta afacerea dvs. în viitorul apropiat.
Economii potențiale în ceea ce privește combustibilul și salariile
Există câteva noi oportunități și provocări ale camioanelor autonome, care diferă de autoturismele autonome, deși caracteristicile principale ale celor două rămân similare. Camioanele autonome tind să meargă în pluton pe distanțe mai mari, pentru a reduce rezistența la vânt, economisind astfel combustibil. În plus, parcarea necesară pentru camioanele autonome de-a lungul autostrăzilor ar putea fi reduse ca număr într-o anumită măsură.
Într-o industrie extrem de axată pe bunuri de larg consum și de competitivă, cum ar fi transportul rutier comercial, câștigurile sunt probabil împărțite parțial dacă nu chiar în totalitate în întregul lanț de aprovizionare. Aceasta înseamnă că, deși costurile cu carburanții ar putea scădea și salariile șoferului dvs. ar putea scădea sau chiar să dispară ca factor de cost, este puțin probabil ca economia de costuri să fie resimțită de catre transportator pe termen lung datorită tradiționalei concurențe acerbe pe această piață.
Condusul în pluton cu sau fără șofer
Condusul în pluton aduce nu numai beneficii pentru înfruntarea vântului și economisirea de costuri de combustibil. Permițând camionului să conducă o parte din timp, va contribui la finalizarea rutelor mai devreme: un șofer încă prezent în camion ar putea să-și ia pauza obligatorie sau să completeze hârtii sau să caute următoarea încărcătură pe care să o transporte. Acest lucru vă economisește cu siguranță banii.
Siguranța șoferilor rămâne o preocupare majoră
Conform unui studiu recent al ETAC6, 85% dintre toate accidentele rutiere sunt cauzate de eroarea umană, camioanele autonome ar putea să apară ca unul din răspunsurile la problemă. Cu toate acestea, întrebarea etică dacă suntem pregătiți să punem viața șoferilor în mâinile unui algoritm rămâne fără răspuns și cel mai probabil va rămâne fără răspuns în următorii ani, în ciuda faptului că mai multe organisme ale Uniunii Europene au făcut progrese notabile în acest domeniu.
IRU a recomandat recent, în cadrul unei revizuiri cuprinzătoare, continuarea proiectelor pilot pentru camioanele fără șofer pentru a testa vehicule, tehnologii de rețea și protocoale de comunicații, stabilind în același timp standarde internaționale pentru vehiculele fără șofer și un consiliu consultativ temporar de tranziție pentru industria camioanelor.5 Camioanele autonome vor continua să fie un concept îndepărtat dacă aceste recomandări nu vor fii urmate.
Rata șomajului va crește – suntem pregătiți?
Într-un moment în care există această teamă față de amenințarea pe care automatizarea o reprezintă pentru locurile de muncă, camioanele autonome vor afecta un număr enorm de lucrători cu guler albastru. Vorbim despre mai multe milioane de șoferi în Uniunea Europeană. Există multe în joc atunci când șoferii reprezintă o treime din costul pe kilometru de operare a unui camion. Este societatea noastră pregătită pentru schimbările aduse de automatizare și robotică?
Tehnologia este puțin probabil să înlocuiască în întregime șoferii de camioane, dar cu siguranță poate schimba natura locului de muncă. Unele vehicule (de exemplu, transportul de obiecte de valoare, produse de lux sau produse scumpe cu valoare mai mare, cum ar fi telefoane inteligente, laptopuri), precum și bunuri periculoase vor trebui păstrate sau însoțite de personalul de securitate dacă nu ar avea un om la volan. Alții nu vor avea încredere în algoritm de a lua o decizie cu privire la siguranța încărcăturii.
În plus, datorită primelor de asigurare actuale legate de profilul de risc al comportamentului specific șoferilor în mai multe țări ale UE, este greu de crezut că o ființă umană va dispărea complet din ecuație.
Deci, care este verdictul pentru vehiculele autonome?
Deși direcția din industria autovehiculelor este destul de clară, ar putea fi mai degrabă o evoluție treptată decât o revoluție la care suntem martori. Producătorii de vehicule, cum ar fi Volvo, intenționează cel puțin pentru moment să limiteze utilizarea vehiculelor complet autonome la locații private, cum ar fi minele și porturile. Pe drumurile publice, compania va folosi tehnologia alături de alte sisteme de asistare a conducătorului auto, pentru a sprijini șoferul, nu pentru a-l înlocui.
Cu toate acestea, rămâne însă întrebarea cu privire la modul în care autovehiculele autonome ar putea gestiona situații periculoase care ar putea apărea din partea altor participanți imprevizibili pe șosea sau a condițiilor improprii de suprafață. OEM-urile vor trebui să demonstreze că senzorii și codul se pot ridica la nivelul de conștientizare a situației pe care îl are un șofer profesionist de camion în cazul în care aceștia ar urma să aducă vehicule autonome pe piața pentru uz general. 4
Și cu reglementările implicate într-un grad mult mai mare decât, de exemplu, în închirierea de taxiuri și transport privat, atât OEM-urile existente, cât și companiile producătoare de tehnologie vor trebui să joace după reguli și nu vor putea să se bazeze pur și simplu pe cererea continuă a consumatorilor.
Articol realizat de Klaus Burkart, Chief Shared Service Center Officer la Eurowag.
Referințe:
- http://www.volvogroup.com/en-en/news/2017/may/news-2561936.html
- https://www.daimler.com/innovation/autonomous-driving/freightliner-inspiration-truck.html
- http://www.businessinsider.com/timeline-of-uber-otto-acquisition-2017-2?IR=T
- https://www.technologyreview.com/s/603493/10-breakthrough-technologies-2017-self-driving-trucks/
- https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/managing-transition-driverless-road-freight-transport.pdf
- https://www.iru.org/sites/default/files/2016-01/en-road-safety-advanced-driver-assistance-ge1878-2013.pdf