Biocarburantul HVO100 este soluția pentru transportatorii care doresc să înceapă să reducă emisiile imediat, nu după investiții extinse într-o nouă flotă
Eurowag, principalul furnizor european de soluții de transport rutier integrat, oferă acum motorină regenerabilă HVO100 la stațiile de alimentare din Cehia, Slovacia și Austria. Scopul este de a permite transportatorilor să reducă rapid și ușor emisiile produse de transportul rutier comercial (CRT). Spre deosebire de alte soluții cu emisii scăzute sau zero, cum ar fi bioLNG sau propulsie cu baterii sau cu hidrogen, biocarburantul HVO100 nu necesită reînnoirea flotei.
HVO100, produs din surse pur regenerabile, are un mare potențial în transportul comercial de marfă. De fapt, poate fi alimentat cu ușurință în motoarele diesel actuale Euro 6, ceea ce face pentru transportatori implementarea de soluții cu emisii scăzute mult mai ușoară. HVO100 este cel mai sustenabil carburant de pe piață pentru vehiculele diesel existente. În comparație cu motorina convențională, reduce emisiile de CO2 cu până la 90%, emisiile de particule și hidrocarburi cu 30%, emisiile de monoxid de carbon cu 24% și produce cu 9% mai puțini oxizi de azot.
„Cu presiunea generală de reducere a emisiilor de-a lungul lanțului de aprovizionare și accentul tot mai mare pe ESG, este esențial ca transportatorii să poată îndeplini aspirațiile clienților lor pentru o sustenabilitate mai bună și o amprentă de carbon mai mică. Într-adevăr, realimentarea cu HVO100 în loc de motorina convențională este o abordare foarte eficientă: dacă transportatorii aleg această direcție, aceștia pot începe să reducă emisiile aproape imediat, folosind camioanele cu motor cu ardere internă existente, fără a fi nevoie de nicio intervenție la vehicul. HVO100 înlătură astfel o barieră majoră, care, în cazul altor carburanți cu emisii scăzute sau zero, necesită investiții uriașe în flotă”, explică Dávid Halász, șeful Departamentului de Carburanți Alternativi la Eurowag.
Potențialul HVO100, îngreunat de lacunele legislative
Cu toate acestea, utilizarea pe scară largă a motorinei regenerabile HVO100 este împiedicată de prețul relativ ridicat și, deocamdată, de disponibilitatea limitată. Legislația din multe țări europene și la nivelul UE nu susține prea mult acest carburant regenerabil. În Republica Cehă și Slovacia, motorina fosilă mult mai dăunătoare pentru mediu este supusă acelorași accize ca și motorina regenerabilă. Pentru o schimbare, legislația UE ia în considerare în primul rând tipul de propulsie/motor al vehiculului, nu carburantul specific și emisiile asociate acestuia. O barieră este și lipsa materiilor prime din care este produs HVO100 (în primul rând ulei vegetal și grăsime animală) și puține rafinării de producție.
„Dacă HVO100 urmează să devină un carburant disponibil pe scară largă, cel puțin inițial, este nevoie de sprijin legislativ pentru a nu mai fi doar un mijloc oarecum marginal de reducere a emisiilor, care este încă folosit mai ales în țările bogate și „conștiente” în privința problemelor de mediu. HVO100 ar trebui să reflecte beneficiile sale de mediu, nu să reproducă motorina fosilă, care produce mult mai multe emisii. O astfel de mișcare ar oferi HVO100 șansa de a concura mai bine cu carburanții fosili din punct de vedere al prețului, făcând această soluție ecologică mult mai atractivă pentru transportatori„, spune Dávid Halász.
„La Eurowag, vedem cum companiile de transport devin foarte interesate de acest carburant, în principal datorită cererii de transport sustenabil și cu emisii reduse de la proprii clienți finali. Cu toate acestea, din cauza inexistenței stimulentelor legislative, nu există încă o singură stație de alimentare care să ofere alimentare cu HVO100 pur în aceste țări„, a adăugat el.
Eurowag: Toate stațiile noastre de alimentare sunt pregătite pentru HVO100
Pentru stațiile de service, adăugarea de HVO pur la carburanții oferiti înseamnă o anumită investiție, deoarece motorina regenerabilă trebuie să aibă propriul tanc complet curățat și pistol separat de realimentare. Prin urmare, HVO este folosit și mai des doar ca aditiv la motorina fosilă, deoarece îmbunătățește fiabilitatea motorului pe vreme rece și reduce emisiile. HVO100 poate fi alimentat din 2022, la stațiile rețelei de acceptare Eurowag din statele Benelux, Scandinavia și Italia, iar stațiile proprii Eurowag din Cehia, Slovacia și Austria oferă deja HVO100. În prezent, clienții Eurowag pot alimenta cu HVO100 la peste 140 de stații din 9 țări. În plus, toate stațiile de service Eurowag sunt pregătite pentru o implementare foarte rapidă a biocarburantului HVO100, dacă legislația țării sau cererea clienților deschid acest drum.
„Stațiile de alimentare Eurowag sunt proiectate să ofere HVO100 aproape imediat și fără costuri mari. Dacă există cererea clienților pentru acest carburant, susținută, de exemplu, de o reducere a accizelor în comparație cu motorina convențională, suntem gata să răspundem rapid„, afrimă Dávid Halász. Eurowag este implicată de mult timp în tema reducerii emisiilor din transportul de mărfuri. Anul trecut, compania a introdus două noi stații GNL și se concentrează și pe electromobilitate. Scopul Eurowag este de a oferi clienților un portofoliu complet de servicii în domeniul mobilității ecologice.
Ce este HVO100?
HVO100 (abreviere pentru ulei vegetal hidrotratat, cu numărul 100 indicând procentul componentelor regenerabile) este un carburant produs exclusiv din materii prime regenerabile de către compania finlandeză Neste. Producția acestui combustibil necesită mai puțină energie, astfel încât HVO100 are un ciclu de viață mult mai sustenabil în comparație cu motorina fosilă. Pe lângă emisiile mai reduse de CO2 (cu 50-90%), oxizi de azot sau particule, oferă și un indice cetanic mai mare, performanțe excelente la rece sau, de exemplu, o depozitare mai ușoară. Dezavantajele sale (comparativ cu motorina fosilă) includ lubrifierea și densitatea mai scăzute.