27 februarie 2023 ar putea insemna sfarsitul companiei germane Clean Logistics, născută pentru a transforma vehiculele industriale pe motorină în electrice folosind o osie electrică dezvoltată de aceasta și care se specializase în dezvoltarea de camioane cu pile de combustie alimentate cu hidrogen.
La jumatatea anului trecut, Clean Logistics a spus că a primit comenzi pentru cinci mii de unități de la JP Joule. Ar fi fost cea mai mare comandă de acest gen până în prezent, dar pe 24 februarie, compania a declarat că va depune cerere de intrare in insolvență cu data de 27 februarie.
Acesta este epilogul unei crize care a apărut deja pe 21 decembrie 2022, când însăși compania a anunțat că se află într-o situație financiară dificilă și că va implementa o majorare de capital prin emiterea a 2,7 milioane de noi acțiuni, cu scopul de a găsi 4,9 milioane. Principalii cumpărători trebuiau să fie creditorii, printr-un schimb de datorii în capitaluri proprii. La sfârșitul aceleiași luni, cofondatorul și președintele consiliului de administrație, Dirk Lehmann, și-a dat demisia. O altă acțiune care a semnalat criza corporativă a fost vânzarea producătorului olandez de camioane electrice Ginaf, achiziționat cu doar cinci luni mai devreme, cu scopul de a reduce datoria.
Cauza principală a insolvenței pare a fi o prognoză greșită a tendinței financiare, deoarece compania a strâns de pe piața financiară în 2022 cu cinci milioane de euro mai puțin decât calculele sale. Astfel, la sfârșitul anului nu a putut achiziționa fondurile necesare pentru finanțarea expansiunii planificate afacerii. Mai mult, vânzarea Ginaf a împiedicat Clean Logistics atât să obțină în mod oficial statutul de producător independent de vehicule industriale și, prin urmare, să poată omologa noi modele în Europa, cât și să își folosească competențele.
Acest lucru a împiedicat Clean Logistics să înceapă producția de serie de vehicule comerciale cu hidrogen în 2023 și a forțat compania să caute un parteneriat strategic. Încă la începutul anului 2023, compania spera să achiziționeze noi resurse și să găsească un partener, revizuindu-și planul de afaceri. În acest context, începerea producției a fost amânată până în 2026, cu o reducere a previziunilor de vânzări. Dar nu au apărut parteneri sau creditori suplimentari, de unde și anunțul insolvenței din 27 februarie.
Clean Logistics s-a născut în 2019 dintr-o idee a lui Dirk Graszt, care a fost anterior director general al companiei de transport Harry, și a lui Dirk Lehmann. Afacerea a început prin transformarea vehiculelor industriale și a autobuzelor de la diesel la electric. În 2021, a început testarea primului camion electric, numit Hybatt. Este alimentat cu celule de combustibil conectate la un rezervor de hidrogen care asigură o autonomie de până la 500 de kilometri.