Comisia a emis noi sfaturi practice cu privire la modul de punere în aplicare a Orientărilor sale pentru gestionarea frontierelor, pentru a menține transportul de marfă în întreaga UE în timpul pandemiei actuale. Pentru a se asigura că lanțurile de aprovizionare la nivelul întregii UE continuă să funcționeze, statele membre sunt invitate să desemneze fără întârziere toate punctele de trecere a frontierei interne relevante din rețeaua de transport transeuropeană (TEN-T) ca treceri de frontieră cu „bandă verde”. Trecerile de frontieră pentru benzi verzi ar trebui să fie deschise tuturor vehiculelor de marfă, indiferent de marfa pe care o transportă. Trecerea frontierei, inclusiv verificările și screeningul sănătății, nu trebuie să dureze mai mult de 15 minute.
Comisarul pentru transport, Adina Vălean, a declarat: „Rețeaua de transport a UE conectează întreaga UE. Documentul nostru de orientare este destinat să protejeze lanțurile de aprovizionare ale UE în aceste circumstanțe dificile și să se asigure că atât mărfurile cât și lucrătorii de transport pot călători oriunde este nevoie – fără întârziere. O abordare colectivă și coordonată a transportului transfrontalier este astăzi mai importantă ca niciodată. De asemenea, benzile verzi sunt special concepute pentru a proteja lucrătorii de transport la prima linie a crizei. Acest set de recomandări le va ușura misiunea deja stresantă și va aduce mai multă siguranță și predictibilitate în munca lor. „
Trecerile de frontieră de culoare verde
Procedurile la trecerile de frontieră cu benzi verzi ar trebui să fie reduse la minimum și eficientizate la cele strict necesare. Verificările și screeningul trebuie efectuate fără ca șoferii să fie nevoiți să părăsească vehiculele, iar șoferii înșiși ar trebui să facă obiectul unor verificări minime. Șoferilor de vehicule de marfă nu ar trebui să li se solicite să producă alt document decât permisul de identificare și de conducere și, dacă este necesar, o scrisoare de la angajator. Trimiterea / afișarea electronică a documentelor trebuie acceptată.
Niciun vehicul de marfă sau șofer nu trebuie să se confrunte cu discriminare, indiferent de origine și destinație, naționalitatea șoferului sau țara de înmatriculare a vehiculului.
Având în vedere situația actuală, statele membre sunt, de asemenea, solicitate să suspende temporar toate restricțiile de acces rutier existente în prezent pe teritoriul lor, cum ar fi interdicțiile de weekend, de noapte și sectoriale.
Comisia încurajează statele membre să înființeze coridoare de tranzit în condiții de siguranță pentru a permite șoferilor privați și pasagerii acestora, precum lucrătorii în domeniul sănătății și transporturilor, precum și cetățenilor UE care sunt repatriați, indiferent de cetățenia lor, să treacă direct cu prioritate prin țara din fiecare direcția necesară de-a lungul rețelei TEN-T. Acest lucru trebuie făcut în timp ce stai strict pe ruta desemnată și să iei pauzele de odihnă minime necesare. Statele membre ar trebui să se asigure că au cel puțin un aeroport funcțional pentru repatriere și zboruri de salvare internaționale.
Cooperarea consolidată între statele membre ale UE și nu numai
În urma conferinței video dintre miniștrii Transporturilor din UE din 18 martie, Comisia a înființat o rețea de puncte de contact naționale și o platformă pentru a furniza informații despre măsurile de transport național luate de statele membre ca răspuns la coronavirus. Punctele de contact naționale ar trebui să sprijine funcționarea eficientă a punctelor de trecere a frontierei ecologice. Țările vecine din afara UE sunt invitate să lucreze îndeaproape cu această rețea pentru a asigura fluxul de mărfuri în toate direcțiile.
Aplicarea regulilor pentru lucrătorii din transport
Pentru a menține transportul în mișcare, Comisia recomandă statelor membre să ia măsuri pentru a asigura libera circulație a tuturor lucrătorilor implicați în transportul internațional, indiferent de modul de transport. În special, trebuie renunțate la reguli precum restricțiile de călătorie și carantina obligatorie a lucrătorilor de transport care nu prezintă simptome. De exemplu, statele membre nu ar trebui să solicite ca lucrătorii din transport să poarte un certificat de medic pentru a dovedi sănătatea lor bună. Pentru a asigura siguranța lucrătorilor din transport, sunt necesare, de asemenea, măsuri de igienă îmbunătățite și operaționale în aeroporturi, porturi, stații de cale ferată și alte centre de transport terestru. Nota de astăzi a Comisiei include o listă completă de recomandări pentru protecția șoferilor împotriva coronavirusului (anexa 2).
Certificatele de competență profesională recunoscute la nivel internațional ar trebui considerate suficiente pentru a dovedi că un lucrător activează în transportul internațional. În absența unor astfel de certificate (nu toți șoferii internaționali au unul), ar trebui să fie acceptată o scrisoare semnată de angajator (anexa 3).
Toate aceste principii ar trebui să se aplice și resortisanților țărilor terțe dacă sunt esențiale pentru a se asigura că marfa se deplasează liber în interiorul și în UE.