La 1 aprilie 1928, un inginer olandez, pe numele de Hub van Doorne, deschidea un mic atelier de construcții în localitatea Eindhoven, Olanda. Plecând de la aceste începuturi modeste, DAF s-a transformat în lider mondial în industria producătorilor de camioane, numele său devenind sinonim cu inovația, calitatea și eficiența în transport.
Deosebit de talentat, Van Doorne și-a deschis micul său atelier în Eindhoven, în colțul berăriei Coolen. Activitatea sa inițială a inclus lucrări de sudură și forjare, realizate atât pentru oraș, cât și pentru câteva firme locale, precum producătorul de lămpi și radiouri Philips. Marea criză economică l-a motivat pe Hub van Doorne să-și dezvolte activitatea, în colaborare cu fratele său Wim. În 1932, atelierul s-a dezvoltat într-o fabrică de producție remorci, purtând denumirea Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (fabrica de semi-remorci Van Doorne), pe scurt DAF. Grație șasiurilor sudate, remorcile și semi-remorcile care părăseau ușile micuței fabrici se distingeau clar de cele ale concurenței, deoarece erau capabile să susțină o încărcătură utilă crescută. Sudurile utilizate în procesul de producție constituiau o inovație remarcabilă pentru acea perioadă, contribuind la reducerea greutății ansamblului. O altă invenție unică a DAF a fost remorca port container, lansată în 1936 și concepută pentru încărcarea și descărcarea rapidă a containerelor din vagoanele de tren. Acest precursor al transportului intermodal a făcut din DAF unul din primii furnizori de remorci port container la nivel mondial.
Se naște un nou producător de camioane
În anul 1949, primul camion DAF intră în producție, iar firma își schimbă denumirea în Van Doorne’s Automobiel Fabriek. Un an mai târziu, se construiește o fabrică exclusiv dedicată producției de camioane, care își începe activitatea cu producția de șasiuri de camion, de trei, cinci și șase tone: se naște astfel societatea pe care o cunoaștem astăzi.
Lider în dezvoltarea motoarelor
Inițial, DAF și-a echipat camioanele cu motoare marca Hercules și Perkins, pe benzină și diesel. Din 1957 însă, fabrica din Eindhoven începe să proiecteze și să producă primele motoare marca DAF. Doi ani mai târziu, DAF îmbunătățește motorul diesel DD575, prevăzându-l cu un turbocompresor, o altă realizare revoluționară pentru acea epocă. În 1973, DAF devine primul constructor din industrie care introduce principiul răcirii intermediare (prin intercooler). Tehnologia a fost inițial dezvoltată pentru a veni în întâmpinarea cerințelor de pe piață pentru puteri tot mai mari ale motoarelor, în condițiile unui consum redus de carburant, dar ulterior s-a dovedit a fi indispensabilă în obținerea unor emisii mai curate ale gazelor de eșapament. În perioada anilor 1980, DAF a lansat ATi (adică Advanced Turbo Intercooling, o formă îmbunătățită de răcire intermediară a aerului de supraalimentare), care a asigurat o putere și eficiență crescute, prin ameliorarea tehnologiei de injecție și optimizarea formei camerei de ardere.
În 2005, DAF dezvăluie publicului motorul MX PACCAR, în prezent instalat pe toate camioanele de mare tonaj ale DAF, precum și pe mai mult de 40% din camioanele Kenworth și Perbilt fabricate. Ultima generație de motoare MX-13 și MX-11 oferă modele de eficiență avansată în regim de „downspeeding”, linii motoare inteligente și osii spate cu eficiență crescută. Toate aceste îmbunătățiri se traduc printr-un cuplu crescut, disponibil la turații uimitor de joase ale motorului, generând astfel un randament energetic inegalabil și cel mai mare nivel de confort pentru șofer. Împreună cu electronica sofisticată, aerodinamica excelentă și noul sistem compact de post-tratare a gazelor de eșapament , toate aceste inovații implementate de DAF determină o scădere cu până la 7% a consumului de carburant, un procent de randament energetic absolut istoric pentru producător.
Cabina definește noi standarde
La finalul anilor 1940, începutul anilor 1950, primele camioane care ieșeau din fabrica DAF erau constituite din șasiul montat, un motor, din deja faimoasa grilă prevăzută cu șapte benzi cromate și un scaun provizoriu din lemn. Șasiurile DAF erau apoi trimise la carosieri, pentru montarea unei cabine personalizate, produsă pe plan local. În 1951, DAF își lansează propria cabină, prevăzută cu colțuri rotunjite și o grilă față înclinată pentru performanțe aerodinamice optime. Confortul șoferului a fost îmbunătățit prin montarea unui scaun cu suspensie.
În anii 1960, DAF continuă să lucreze la îmbunătățirea confortului șoferilor, prin introducerea pe piață a primei cabine special concepută pentru transportul internațional. Modelul DAF 2600 este dotat cu două paturi și geamuri panoramice, care accentuează senzația de spațiu generos și măresc vizibilitatea asupra drumului, iar servofrânele și direcția asistată ușurează munca solicitantă a șoferului. Modelul 2600 este astăzi considerat a fi primul camion dedicat transportului internațional. În 1969, DAF a fost unul dintre primii producători care a introdus mecanismul de basculare pentru cabină, ceea ce a îmbunătățit considerabil accesul pentru operațiunile de mentenanță.
Iar cu lansarea cabinei Space Cab în 1988, DAF și-a consolidat poziția de lider în rândul constructorilor de camioane, punând accentul atât pe optimizarea costurilor de exploatare, cât și pe confortul șoferilor. Conceptul Space Cab i-a permis din nou producătorului să stabilească noi standarde de dimensiuni și confort pentru cabinele dedicate segmentului transportului internațional. Cabina Space Cab, și varianta îmbunătățită lansată în 1994, Super SpaceCab, continuă să fie standardele de referință în materie de spațiu și confort pentru șofer.
DAF, membră a grupului PACCAR
În 1996, DAF devine o societate membră a grupului PACCAR. De atunci, DAF a continuat să-și consolideze poziția de lider global în tehnologie, prin modernizările și îmbunătățirile aduse camioanelor, motoarelor și fabricilor sale.
Excelență în stare pură pe piață
DAF a lansat noua serie de camioane LF, CF și XF în 2001 și 2002, premiatul XF105 în 2005 și variantele Euro 4 și Euro 5 în anul 2006. O gamă completă de noi modele Euro 6 a intrat în producție în 2013, iar în 2017, noile versiuni CF și XF au primit distincția „International Truck of the Year 2018” (Camionul internațional al anului 2018) pentru contribuțiile inedite aduse în domeniul eficienței transportului rutier, atingând un randament energetic impresionant de 7%. În plus, tot în anul 2017, noul LF a fost premiat cu titlul „Commercial Fleet Truck of the Year” (Camionul comercial al anului) în Marea Britanie.
Dedicația DAF pentru calitate i-a adus societății cinci premii „International Truck of the Year”, acest titlu reprezentând cea mai înaltă distincție decernată în industrie:
- 1988 – DAF 95
- 1998 – DAF 95XF
- 2002 – DAF LF
- 2007 – XF105
- 2018 – CF și XF
Dezvoltarea tehnologiilor de viitor
În 2015, DAF a făcut o demonstrație de conducere a camioanelor în pluton. Sistemul EcoTwin permite mai multor camioane să urmărească la mică distanță camionul aflat în fruntea plutonului, utilizând tehnologia de conectivitate și sisteme suport pentru conducerea automată, în scopul fluidizării circulației, reducerii consumului de combustibil și a emisiilor de CO2. Datorită succesului conceptului EcoTwin, DAF a fost selecționată să participe la demonstrațiile de conducere în pluton din Anglia, în 2017. De asemenea, DAF este activ implicată în proiectele europene majore de dezvoltare tehnologică, pentru a se perfecționa pe segmentul grupurilor motopropulsoare electrice și hibride.
Excelența la scară mondială
DAF este un jucător comercial internațional, care conduce acest domeniu în secolul 21. Camioanele sale de vârf sunt fabricate în Olanda, Belgia, Marea Britanie și Brazilia, iar produsele DAF sunt distribuite de o rețea de peste 1.100 de dealeri independenți, pe cinci continente.
Clienții DAF beneficiază de serviciile suport de primă mână, asigurate de PACCAR Parts și PACCAR Financial și au acces la cel mai bun sistem de asistență tehnică rutieră – International Truck Service (ITS). De asemenea, camioanele sunt dotate cu sistemul de management al flotei, DAF Connect.
„DAF furnizează o gamă completă de camioane excelente, care oferă cele mai mici costuri operaționale din industrie, cea mai înaltă eficiență în transport și cel mai mare nivel de confort pentru șofer”, a afirmat Preston Feight, președintele DAF. „Grație echipei noastre minunate de peste 10000 de oameni absolut dedicați proiectării, construirii, vânzării și susținerii ulterioare a camioanelor, motoarelor, pieselor și serviciilor sale, DAF se regăsește în poziția perfectă de a-ș continua cu succes ascensiunea în întreaga lume.”