Anul 2017 a debutat cu vești bune, după analiza vânzările de vehicule comerciale noi din 2016. Cifrele oficiale pe anul trecut indică o evoluție spectaculoasă, cu o creștere de 11,6 procente. În topul țărilor cu cele mai interesante evoluții se remarcă Italia, Spania, Germania și Franța. Au fost puține țări în care tendința a fost inversă, piața înregistrând regrese, Marea Britanie fiind cel mai notabil contra-exemplu.
Lăsând procentele deoparte, creșterea vânzărilor în spațiul european se exprimă printr-un volum de 302.500 vehicule comerciale livrate. Față de anul precedent, evoluția este însemnată, pentru că atunci s-au înmatriculat doar 269.000 de autovehicule comerciale noi. Dacă restrângem aria de interes strict la segmentul de vehicule grele (cu tonaj de peste 16 t), atunci evoluția vânzărilor este chiar și mai mare, fiind înregistrată o creștere de 12,3%. Ca și pe segmentul mare de vehicule comerciale, cea mai însemnată creștere e consemnată în Italia, unde autoritățile au introdus măsuri legislative care să stimuleze înnoirea flotelor de vehicule.
Creșterea vânzărilor duce la creșterea cotei de piață DAF
Pe fondul creșterii generale în segment, e remarcabilă evoluția considerabilă pe care a luat-o vânzările mărcii olandeze DAF. Anul trecut, compania a furnizat doar pe piața europeană nu mai puțin de 46.700 de vehicule grele. Constructorul olandez de vehicule comerciale ajunge astfel la un nivel record, care printr-un extrem de interesant plus de 19% (față de 2015 cu livrări de 39.400 de unități) a fost extins în mod disproporţionat.
Cota de piață a olandezilor de la DAF în segmentul de camioane grele ajunge în acest fel să crească dintr-odată de la 0,9%, la un aproape nesperat nivel de 15,5%. DAF marchează în acest fel, la final de 2016, o consolidare spectaculoasă de poziție pe piață, în aproape toate piețele europene, în plus de asta reușind poziționarea ca lider de piață în state ca Olanda, Marea Britanie, Ungaria, Polonia și Bulgaria.
Planurile pentru 2017
Cu aceste rezultate impresionante, constructorul olandez și-a planificat pentru 2017 câteva obiective foarte ambițioase. Cei de la DAF doresc să livreze anul viitor aproximativ 260.000 – 290.000 vehicule grele, cu tonaj de peste 16 tone. Obiective la fel de ambițioase s-au fixat și în segmentul autocamioanelor uşoare (cu tonaj între 6 și 16 t). DAF a cunoscut aici o creștere a cotei de piaţă de peste un punct procentual, în 2016 față de 2015, ajungând la 10,1 %. Și aici rezultatele se explică dacă luăm în calcul creşterile semnificative de vânzări din mai toate statele europene. Foarte interesant este rezultatul livrărilor din Marea Britanie, unde DAF se poziționează ca lider de piaţă. Pe 2016 vânzările olandezilor au evoluat de la nivelul 36.2% la 37.9%. Dacă facem referire la vânzările de autocamioane uşoare la nivel de întreg continent european, creșterea numărului de unități livrate a fost de 8%, cu un total de 53.000 de vehicule DAF noi înmatriculate.
Rezultate foarte interesante vin și din afara Europei. Toate au contribuit la consolidarea poziției DAF ca jucător important la nivel global. Concret, olandezii de la DAF au intrat pentru prima dată în Arabia Saudită și au inaugurat în Turcia o primă reprezentanță oficială, ca un cap de pod pentru o viitoare etapă de dezvoltare. În același timp, la celălat capăt al lumii, în Brazilia, anul trecut s-a încheiat pentru olandezi cu o creştere a producţiei, bazată pe creșterea cotei sale de piaţă. În fine, rezultate bune pentru DAF s-au consemnat și în Taiwan, unde olandezii se mențin lideri de piață în rândul mărcilor de camioane utilitare de producție non-asiatică.
Parteneriatul cu Stoneridge, unul din secretele succesului
Toții marii producători de vehicule, fie că vorbim de vehicule comerciale sau de automobile, sunt nevoiți să se bazeze la un moment dat pe furnizori de componente sau subansamble. Secretul este de cele mai multe ori găsirea celei mai potrivite combinații. Olandezii de la DAF par că au reușit să găsească partenerul perfect, cel puțin pe segmentul furnizorilor de tahografe. Încă din vara anului 2014, toți dealerii DAF din Uniunea European, plus Norvegia, Elveția și Turcia au început să vândă tahografe digitale Stoneridge SE5000 Exakt Duo, în dotarea standard pentru modelele DAF LF, CF și XF. Asta a fost un mare plus pentru olandezi, Stoneridge fiind deja unul din ce mai apreciați producători de tahografe pe plan global. Câștigul este mutual, pentru că reprezentanții Stoneridge s-au declarat mulțumiți de acest parteneriat, considerându-l de maximă importanță pentru ei. Tahograful digital SE5000 Exakt Duo produs de Stoneridge oferă update-uri de informații, care se transmit în timp real și oferă opțiunea de cronometrare descrescătoare a intervalelor de condus și a celor cu staționare pentru odihnă. Astfel, instrumentul eficientizează activitatea flotelor și îi ajută pe șoferi să respecte mai ușor prevederile legale din domeniul transporturilor de persoane și mărfuri.
Stoneridge ia foarte în serios statutul de furnizor oficial de tahografe pentru DAF, motiv pentru care au decis să facă mai multe pentru a-i ajuta pe clienți. Astfel au încercat și se pare că au reușit să proiecteze tahograful SE5000 Exakt Duo pentru a fi cât mai ușor de folosit, ușurând astfel viața șoferilor. În plus, au adunat toate informațiile și trainingurile de specialitate disponibile, au creat un website dedicat și le-au pus pe toate la adresa www.SE5000Exakt.com, pentru a putea fi găsite și accesate cât mai ușor.
Momente cheie din istoria DAF
1928 – Olandezul Hubert van Doorne fondează compania Commanditaire Vennootschap Hub van Doorne’s Machinefabriek.
1949 – Compania deține deja un portofoliu generos de vehicule, printre care autobuze, camioane sau remorci. În același an compania primește numele Van Doorne Automobile Fabriek, prescurtat DAF.
1958 – DAF lansează în premieră un automobil.
1968 – Apare pe piață modelul DAF F241, recunoscut ca primul vehicul cu 3 ștergătoare de parbriz.
1987 – Apare DAF 95, desemnat camionul anului, grație cabinei mari cu dotări de lux – pat, locuri generoase de depozitare, televizor sau cuptor cu microunde. Modelul a evoluat de-a lungul timpului, fiind în portofoliul companiei și astăzi.
2010 – Se lansează DAF LF45, cu motor hibrid.
2011 – DAF își majorează controlul, ajungând să dețină 19% din acțiunile producătorului ceh Tatra.
Momente cheie din istoria Stoneridge
1965 – D. M. Draime fondează compania, pe care o conduce până în 2006, când încetează din viață.
1988 – Stoneridge achiziționează compania Joseph Pollak Corporation, furnizor de componente electrice pentru industria auto.
1997 – Stoneridge cumpără pachetul de 55% din acțiunile Berifors (redenumit apoi Stoneridge Electronics) și își stabilizează prezența pe continentul european. E și anul când intră pe piața din Brazilia.
2004 – Joint venture cu Minda Group, printre cei mai mari furnizori de componente pentru industria auto din India. În același an se inaugurează reprezentanța din Shanghai, China.
2014 – Stoneridge controlează compania germană Motometer GmbHB (activă din 1912), distribuitor de tahografe și accesorii, deținătoarea softului Motodrive.