Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a avut o întâlnire la sediul Guvernului cu Prim-ministrul Mihai Tudose și cu Ministrul de Finanțe Ionuț Mișa pe tema majorării accizei la carburanți.
UNTRR a solicitat Guvernului, prin intervențiile anterioare, să nu recurgă la supraimpozitarea unor bunuri de strictă necesitate, precum carburanții, măsură care ar conduce la falimentarea industriei de transport rutier, în condițiile în care un sfert din firmele de transport rutier înregistrează pierderi, iar marjele din industrie sunt reduse, în jurul a 1%.
Totuși, în cazul operării majorării accizei la carburanți, reorientarea a 15% din carburantul alimentat în România anual spre alte țări nu va aduce niciun ban la bugetul de stat, iar o migrare mai mare de 15% va aduce în realitate pierderi la buget.
UNTRR a solicitat măsuri care să mențină atractivitatea comercială a alimentării cu carburant în România, prin îmbunătățirea sistemului de rambursare a taxei pe valoare adăugată (TVA) atât transportatorilor rutieri români, cât și străini, astfel încât țara noastră să devină un centru de alimentare de carburant în zona Balcanilor, precum Luxemburg în Europa de Vest. Astfel, România ar deveni mai competitivă, iar statul român ar urma să colecteze mai mulți bani, nefiind necesară astfel o majorare a accizei la carburanți.
Prim-ministrul și Ministrul de Finanțe au dat asigurări că nu se vor înregistra creșteri de preț la carburanți începând cu 15 septembrie și 1 octombrie, în condițiile în care prețul petrolului va rămâne constant. Dacă se vor înregistra totuși majorări de preț după 15 septembrie și 1 octombrie, Prim-ministrul a dat asigurări că este deschis pentru a relua rambursarea supraaccizei către transportatorii rutieri.
Reamintim faptul că schema de rambursare a accizei suplimentare a funcționat cu dificultate, iar transportatorii rutieri români care operează curse internaționale au preferat să alimenteze în afara țării, transportatorii străini în tranzit au renunțat complet la alimentări cu carburant în România, iar transportatorii care efectuează transporturi naționale, și au avut posibilitatea, au alimentat în țările din jur – de exemplu în Ungaria, unde costul carburantului fără TVA 27% și acciză recuperabilă de 5,5 eurocenți era mai mic decât prețul similar din România, marele avantaj fiind dat de recuperarea facilă atât a TVA, cât și a accizei suplimentare.
Prevederile Directivei 96/2003 se aplică în alte 6 țări membre ale Uniunii Europene, unde există practica returnării accizelor la motorină pentru utilizatorii profesioniști, fără încadrarea acestei proceduri ca ajutor de stat.
Statul nu cheltuie nimic din buget, ci îi restituie utilizatorului o parte din suma deja plătită de utilizator statului (doar pentru autovehiculele eligibile menționate la Art. 7 al Directivei), fără ca valoarea plătită de utilizator, considerând și rambursarea, să coboare sub pragul minim al accizei la nivel european: în 2017, în Ungaria acciza ce putea fi recuperată era de 7 forinți/litru (0,02 euro/litru sau 20 euro/1000 litri), Spania 48 euro/1000 litri, Slovenia 96,05 euro/1000 litri, Italia 214 euro/1000 litri, Belgia 177 euro/1000 litri, Franța 114,2 euro/1000 litri pentru camioane și 154,2 euro/1000 litri pentru autocare.