Transportul în construcții are multe fațete. Uneori, materialele prime, cum ar fi nisipul, pietrișul sau pietrele trebuie descărcate la un șantier. Altă dată este necesar transportul pe distanțe lungi de autostradă a pieselor grele din beton pentru construcția unei fabrici industriale. Acest tip de sarcini impun cerințe înalte în legătură cu robustețea, performanța, eficiența și manevrabilitatea vehiculelor ce deservesc aplicațiile din construcții.
Aceste sarcini pot fi acum îndeplinite într-o manieră neutră din punct de vedere al emisiilor de CO2 și cu zgomot redus, cu ajutorul camioanelor Mercedes-Benz, ce sunt prezentate la Bauma din München, în perioada 24-30 octombrie 2022. La cel mai important târg mondial pentru aplicații de construcții, Mercedes-Benz Trucks oferă informații detaliate despre portofoliul de vehicule electrice, pe lângă camioanele diesel expuse. La standul comercial vor putea fi urmărite prototipul concept eActros LongHaul cu o priză de putere electrică de la MEILLER; eActros 300 cu o soluție de basculantă electrificată de la MEILLER; și prototipul electric Arocs cu malaxor electric de la LIEBHERR-Mischtechnik, proiectat împreună cu Paul Group.
eActros LongHaul cu priză de putere electrică ca soluție specifică industriei
Mercedes-Benz Trucks a prezentat „prototipul concept” al eActros LongHaul în urmă cu doar câteva săptămâni la IAA Transportation 2022 de la Hanovra. Camionul electric cu baterii dezvoltat pentru transportul pe distanțe lungi a primit „2023 Truck Innovation Award” din partea juriului „International Truck of the Year” de la IAA, iar la Bauma poate fi văzut în contextul unei aplicații de construcție orientată pe transportul pe șosea. În acest scop, producătorul de basculante MEILLER din Munchen, în cooperare cu Mercedes-Benz Trucks, a dezvoltat o priză de putere electrică ce permite operarea eficientă a echipamentelor hidraulice de lucru precum semiremorci basculabile sau cu podea mobilă.
Sistemul dezvoltat pentru eActros LongHaul, prezentat ca prototip la Bauma, are o putere continuă de 58 kW. În producția de serie, priza de putere electrică o să fie capabilă să genereze mult mai multă putere. Cuplul este de 300 Nm. Sistemul combină invertorul, motorul electric, unitatea de comandă și sistemul hidraulic obișnuit al semiremorcii basculabile într-un design adaptat vehiculului pentru a se potrivi în spatele cabinei. Această unitate electrică auxiliară transformă curentul continuu din rețeaua de înaltă tensiune în curent alternativ folosind invertorul. Acesta antrenează un motor electric suplimentar, care, la rândul său, acţionează pompa hidraulică pentru a furniza puterea hidraulică necesară acţionării semiremorcii. Avantajele acestei soluții în comparație cu funcționarea anterioară diesel: emisii zero de CO2 și nivel de zgomot foarte redus, ceea ce este deosebit de relevant în utilizarea în orașe și zone rezidențiale. Designul compact al sistemului permite, de asemenea, ca eActros LongHaul să fie operat cu semiremorci standard – un avantaj major pentru companiile de transport ce folosesc vehiculul pentru o mare varietate de aplicații.
Autonomie mare, încărcare rapidă (megawatt) și tehnologie cu celule LFP – litiu-fier-fosfat
Inima tehnologică a eActros LongHaul – planificat pentru producția de serie în 2024, la fabrica de camioane din Wörth – este o nouă punte electrică cu două motoare electrice integrate ce generează o putere continuă de 400 kW și o putere maximă de peste 600 kW. eActros LongHaul își extrage energia din trei pachete de baterii, ce folosesc tehnologia celulelor LFP (litiu-fier-fosfat), montate sub formă de sertare sub șasiu, cu o capacitate totală de peste 600 kWh. Bateriile LFP sunt caracterizate în primul rând printr-o durată lungă de viață și o energie utilizabilă mai mare. Bateriile eActros LongHaul pot fi încărcate de la 20 la 80% în mai puțin de 30 de minute la o stație de încărcare cu o capacitate de aproximativ un megawatt. La o încărcare completă, eActros LongHaul va avea o autonomie de aproximativ 500 de kilometri.
Primele prototipuri eActros LongHaul sunt deja supuse unor teste intensive și vor fi testate pe drumurile publice încă de anul acesta. Anul viitor, prototipurile vor fi trimise clienților pentru integrarea în transportul în condiții reale. Producția de serie este programată pentru 2024.
O altă inovație la Bauma: „prototipul Arocs cu baterii electrice” în cooperare cu Paul Group și LIEBHERR-Mischtechnik
Arocs este camionul de constructii deosebit de robust și durabil de la Mercedes-Benz Trucks, conceput pentru lucrări dificile. În viitor, va fi disponibil și ca vehicul electric propulsat de baterii, în urma cooperării cu Paul Group, care, conform propriilor declarații, este unul dintre liderii pieței europene în domeniul construcției de vehicule speciale. Compania va electrifica vehiculele livrate de Mercedes-Benz Trucks, de la fabrica de camioane din Wörth, la sediul său din Vilshofen, lângă Passau, Germania, prin montarea unui grup motopropulsor electric. Paul Group a optat pentru o soluție de motor central electrificat. În acest fel, axele planetare ale Arocs, care și-au dovedit eficiența, vor continua să ofere garda la sol mărită și mobilitatea off-road necesare în utilizarea pe șantiere.
„Prototipul Arocs cu baterii electrice” în configurație 8×4, cu cabină ClassicSpace, prezentat la Bauma din München este echipat cu betonieră electrică ETM-905, cu un volum de nouă metri cubi, de la LIEBHERR-Mischtechnik, ce își trage energia din bateriile Arocs printr-o priză de putere. Acest vehicul cu nivel redus de zgomot este ideal în special în șantierele din zonele urbane și din centrul orașelor.
Paul Group specifică o putere continuă de peste 300 kW și o putere maximă de peste 400 kW pentru trenul electric de propulsie al vehiculului. Arocs cu baterii electrice poate fi configurat cu șase sau șapte pachete de baterii, fiecare cu câte 60 kWh de energie utilizabilă. Astfel, este posibilă o autonomie de peste 200 de kilometri. Două baterii (în cazul pachetelor de șase) sau trei (în cazul pachetelor de șapte) sunt situate într-un turn în spatele cabinei. Bateriile rămase sunt instalate pe șasiu. Arocs propulsat de baterii are un sistem electric la bord de 800 de volți și, potrivit Paul Group, poate fi încărcat de la 20 la 80% la o stație de încărcare de 150 kW în aproximativ 1,5 ore (valabil pentru pachetul cu șase baterii). Încărcarea AC va fi, de asemenea, disponibilă.
Până la sfârșitul anului 2023, în seria limitată, vor fi disponibile configurații flexibile cu 3 și 4 axe pentru autobetoniere LIEBHERR, platforme și basculante. Vânzările se vor face prin compania Paul Group, care va prelua de asemenea și toate lucrările de service și întreținere a vehiculelor. Modelul va fi disponibil inițial în Germania.
eActros 300 în combinație cu eWorX de la ZF și cârlig de la MEILLER
Pe lângă eActros LongHaul, Mercedes-Benz Trucks va prezenta și eActros 300, ca o variantă pentru aplicațiile de construcții orientate pe transportul pe drumurile publice. Mercedes-Benz Trucks a instalat pe eActros priza de putere electrică „eWorX” dezvoltată de ZF, împreună cu un cârlig electrificat de la MEILLER. Sistemul eWorX de la ZF transformă energia electrică a vehiculului în putere mecanică pe arbore pentru a antrena pompa hidraulică pentru acționarea suprastructurii. Pentru a permite o eficiență operațională optimizată, eWorX integrează componente precum motorul electric, invertorul, unitatea electronică de control și modulele software specifice aplicației într-o soluție Plug-and-Work One-Box.
Aceasta funcționează în felul următor: bateria de tracțiune a eActros oferă sistemului ZF eWorX energie electrică folosind o interfață de curent continuu. Motorul electric eWorX antrenează, la rândul său, pompa hidraulică a cârligului de ridicare MEILLER. Prin urmare, nu este necesară o conexiune mecanică la motorul de tracțiune. eWorX asigură o comunicare lină între camionul electric și suprastructură prin intermediul unei interfețe CAN bus.
eActros cu suprastructura tip cârlig MEILLER este potrivit pentru transportul containerelor. Pompa funcționează numai când cârligul este în mișcare, ceea ce previne consumul inutil de energie. În plus, nu există emisiile de zgomot ale unui motor cu ardere. De asemenea, modelul eActros cu skiploader, prezentat la standul bauma de PALFINGER, producătorul de soluții inovatoare de ridicare și macara, are integrat sistemul ZF eWorX.
Tehnologie înaltă pentru siguranță și performanță durabilă[1]
La baza eActros 300 stă un ePowertrain (grup motopropulsor electric) sub forma unei axe electrice rigide cu două motoare electrice integrate și o transmisie cu două viteze. Fiecare baterie din pachetul de trei baterii oferă o capacitate instalată de 112 kWh[2] , respectiv o capacitate utilă de aproximativ 97 kWh[3], asigurând astfel o autonomie de până la 300 de kilometric. eActros poate fi încărcat cu până la 160 kW: cele trei baterii ale eActros 300 au nevoie de puțin peste o oră, la o stație standard de încărcare rapidă DC, cu un curent de încărcare de 400 A, pentru a fi încărcate de la 20 la 80%[4].
Caracteristicile de siguranță includ Acoustic Vehicle Alerting System, în conformitate cu cerințele legale, a cincea generație a sistemului Active Brake Assist cu funcție de detectare a pietonilor și Sideguard Assist S1R. Pentru avertismentele vizuale, asistentul de viraj utilizează ecranul MirrorCam, care este instalat în eActros în locul oglinzilor convenționale. A doua generație MirrorCam, care este disponibilă din aprilie 2022, îi oferă șoferului vizibilitate mai mare, în multe situații din traficul rutier, datorită brațelor mai scurte cu zece centimetri și noilor parametri de imagine pentru o reprezentare și mai realistă a împrejurimilor – deosebit de utilă în șantierele de construcții înguste.
Unul dintre avantajele scurtării brațelor camerei este că șoferilor le este mai ușor să meargă în marșarier în linie dreaptă, comparativ cu prima generație. Acest lucru se datorează în principal faptului că perspectiva MirrorCam este acum și mai asemănătoare cu cea a oglinzii convenționale din sticlă, ceea ce, la rândul său, face mai ușoară tranziția la MirrorCam. Ciocnirile cu obiecte de-a lungul drumului pot fi de obicei evitate.
În plus, inginerii de la Mercedes-Benz Trucks au optimizat culorile și luminozitatea sistemului de camere MirrorCam, ceea ce înseamnă că afișajele pot descrie acum zona relevantă pentru situația de conducere și mai precis, mai ales în locurile slab iluminate.
[1] Cu toate sistemele de asistență, Mercedes-Benz Trucks își propune să sprijine șoferul cât mai mult posibil, în limitele sistemul. Cu toate acestea, așa cum prevede legea, șoferul rămâne pe deplin responsabil pentru conducerea vehiculului în siguranță în orice moment.
[2] Capacitatea nominală a bateriei noi, bazată pe condițiile limită definite intern, poate varia în funcție de modul de utilizare și de condițiile ambientale.
[3] Energie disponibilă pentru funcționarea normală a camionului cu baterii noi. Pe baza condițiilor la limită definite intern, poate varia în funcție de modul de utilizare și de condițiile ambientale.
[4] Pe baza valorilor empirice determinate intern în condiții optime, inclusiv o temperatură ambientală de 20°C.