Dimensiunile exterioare compacte, în ciuda unei oferte generoase de spațiu cu un volum mare de încărcare, deschid o gamă diversă de întrebuințări pentru noul Citan, în special în operațiunile de distribuție urbană. Ușile glisante cu deschidere largă, atât pe partea stângă, cât și pe partea dreaptă a autovehiculului, precum și podeaua compartimentului de încărcare poziționată mai jos permit accesul ușor în interior și încărcarea autovehiculului. Pasagerii se pot bucura, de asemenea, de o călătorie confortabilă în Citan Tourer. Pe lângă funcționalitatea sa ridicată, autovehiculul oferă echipamente complete de siguranță și un nivel ridicat de confort la condus. Noul autovehicul comercial de dimensiuni mici Citan poate fi comandat de la jumătatea lunii septembrie 2021, cu un preț de pornire estimat la mai puțin de 23.800 de euro.[1] Astfel, se anticipează că prețul net de listă al modelului de bază va începe de la mai puțin de 20.000 de euro.
„Sprinter și Vito ne reprezintă cu succes în segmentele de autovehicule comerciale de dimensiuni mari și mijlocii. Iar noul Citan din segmentul autovehiculelor comerciale de dimensiuni mici ne va completa portofoliul. A fost complet reproiectat de către profesioniști pentru profesioniști. De la designul său unic la caracteristicile sale de conducere, ca să nu mai vorbim de sistemele sale de siguranță și conectivitate, noua generație Citan are ADN-ul specific Mercedes-Benz,” spune Marcus Breitschwerdt, Head of Mercedes-Benz Vans. „În același timp, Citan este și ultimul proiect de autovehicule noi pentru clienții comerciali de la Mercedes-Benz Vans care utilizează un motor cu ardere internă. Toate autovehiculele viitoare vor fi disponibile exclusiv cu o unitate electrică. Un pas logic al acestei electrificări consistente este, astfel, noul eCitan.”
[1] Prețul de listă în Germania, ce include TVA 19%
Un aspect deosebit de atrăgător la interior este forma orizontală a panoului de instrumente. Designerii Mercedes-Benz și-au căutat inspirația pentru volumul curbat voluptuos al suportului panoului de instrumente în profilul unei aripi. Un aspect decisiv aici a fost poziționarea continuă, orizontală. Aripa îngustă se întinde peste interior și redă un sentiment generos de spațiu. Unitatea de instrumente în sine este tăiată din aceasta. Forma lor amintește de o piatră erodată. Fanta rezultată între aripă și piatră crează un compartiment practic de depozitare pentru accesul rapid la ustensile importante.
O multitudine de utilizări posibile și încărcare confortabilă
Citanul îmbină dimensiunile exterioare compacte (lungime: 4498 mm) cu un spațiu generos. Datorită unui număr de versiuni diferite și detalii practice ale echipamentului, acesta oferă o mulțime de posibilități de utilizare diferite și încărcare convenabilă. Citan va fi lansat pe piață ca Furgon și Tourer. Ulterior vor mai fi lansate variante cu ampatament lung, precum și o versiune Mixto. Chiar și în varianta cu ampatament scurt (2716 mm), Citan oferă mult mai mult spațiu în comparație cu modelul precedent – pe Furgon, de exemplu, lungimea compartimentului de încărcare este de 3,05 metri (cu peretele despărțitor flexibil).
Ușile glisante sunt o caracteristică practică, în special în locurile de parcare înguste. Noul Citan este disponibil cu până la două uși glisante. Acestea oferă o deschidere largă pe ambele părți ale autovehiculului, măsurând 615 milimetri. Înălțimea deschiderii compartimentului de încărcare este de 1059 milimetri (ambele cifre reprezintă spațiul liber). Și în spate, compartimentul de încărcare este ușor accesibil: podeaua compartimentului de încărcare al autovehiculului comercial se află la o înălțime de 59 cm. Cele două secțiuni ale ușilor din spate pot fi blocate la un unghi de 90 de grade și pot fi chiar mișcate la 180 de grade pe părțile laterale ale autovehiculului. Ușile sunt asimetrice, mai exact, ușa din stânga este mai lată și trebuie deschisă mai întâi. Ca opțiune, Furgon poate fi comandat și cu uși din spate cu geamuri încălzite și ștergător. La cerere, este disponibil și un hayon pentru ambele variante.
Tourer vine deja ca standard cu un hayon cu lunetă. Ca alternativă, este disponibil și cu ușile din spate. Bancheta din spate poate fi rabatată, cu fracționare 1/3 : 2/3. Numeroase spații și compartimente de depozitare facilitează utilizarea de zi cu zi a Citan.
Pe lângă peretele despărțitor fix (disponibil cu și fără fereastră) între cabina șoferului și compartimentul de încărcare, Citan Furgon este disponibil și cu o variantă pliabilă. Această opțiune și-a dovedit deja valoarea în modelul precedent și de atunci a fost optimizată în continuare. Dacă obiectele lungi necesită transport, această grilă de pe partea pasagerului poate fi pivotată la 90 de grade, înainte de a fi pliată în direcția scaunului șoferului și blocată în poziție. Scaunul pasagerului poate fi pliat pentru a crea o suprafață plană. Grila de protecție este fabricată din oțel și servește la protejarea conducătorului auto și a pasagerului de sarcină.
Fie că vă îndreptați spre șantier în fiecare dimineață devreme, conduceți prin trafic dificil sau oferiți servicii de transfer la aeroport – ca și conducător auto al unui autovehicul comercial de dimensiuni mici știți că ziua de lucru poate fi dificilă. Dar, din fericire, dezvoltatorii Mercedes-Benz Citan au pus un mare accent pe atingerea unui nivel de confort tipic mărcii, inclusiv niveluri de zgomot și confort exemplar în scaune, ca să nu mai vorbim de o gamă de articole practice de echipare. Iar acest lucru nu ajută doar bunăstarea conducătorilor auto, ci este, de asemenea, deosebit de benefic pentru siguranță: șoferii relaxați se pot concentra mai bine asupra situației din trafic. Autovehiculul este echipat și cu sisteme de confort specifice autoturismelor, inclusiv THERMOTRONIC, funcția de pornire KEYLESS-GO și frâna de parcare electrică1.
Furgon și Tourer vor fi, de asemenea, disponibile în liniile de echipamente BASE și PRO. Cu Linia BASE, clientul primește o variantă funcțională entry-level cu toate echipamentele de bază necesare. PRO Line combină un design reprezentativ cu funcționalități suplimentare.
Motoare moderne și economice
La lansarea pe piață, gama de motoare a noului Citan va fi formată din trei variante diesel și două pe benzină. Punctele forte comune ale tuturor acestora sunt elasticitatea excelentă, chiar și la turații scăzute, și valorile de consum. Pentru o accelerație și mai rapidă, de exemplu la depășire, versiunea de 85kW a motorului diesel disponibilă pentru Furgon are o funcție overpower/overtorque. Până la 89 kW de putere și 295 Nm de cuplu pot fi accesați pentru scurt timp.
Motorizările îndeplinesc normele de emisii Euro 6d. Toate motoarele sunt combinate cu o funcție ECO start/stop. Pe lângă transmisia manuală cu șase trepte, cele mai puternice modele diesel și pe benzină sunt disponibile și cu o transmisie cu dublu ambreiaj (DCT)[1] cu șapte trepte.
Gama de motoare:
O prezentare generală a Citan Furgon:
Citan Furgon | Citan 108 CDI | Citan 110 CDI | Citan 112 CDI | Citan 110 | Citan 113 | |
Cilindri | Aranjament / număr | 4, în linie | ||||
Cilindree | cc | 1461 | 1332 | |||
Putere | kW/CP | 55/75 | 70/95 | 85/116 | 75/102 | 96/131 |
la | rpm | 3750 | 3750 | 3750 | 4500 | 5000 |
Cuplu maxim | Nm | 230 | 260 | 270 | 200 | 240 |
la | rpm | 1750 | 1750 | 1750 | 1500 | 1600 |
Accelerație 0-100 km/h | s | 18.0 | 13.8 | 11.7 | 14.3 | 12.0 |
Viteza maximă | km/h | 152 | 164 | 175 | 168 | 183 |
Valorile consumului în conformitate cu WLTP:
Citan Furgon | Citan 108 CDI | Citan 110 CDI | Citan 112 CDI | Citan 110 | Citan 113 | |
Consum combinat, WLTP[2] | l/100 km | 5.4-5.0 | 5.6-5.0 | 5.8-5.3 | 7.2-6.5 | 7.1-6.4 |
Emisii combinate de CO2, WLTP1 | g/km | 143-131 | 146-131 | 153-138 | 162-147 | 161-146 |
O prezentare generală a Citan Tourer:
Citan Tourer | Citan 110 CDI | Citan 110 | Citan 113 | |
Cilindri | Aranjament / număr | 4, în linie | ||
Cilindree | Cc | 1461 | 1332 | |
Putere | kW/CP | 70/95 | 75/102 | 96/131 |
la | Rpm | 3750 | 4500 | 5000 |
Cuplu maxim | Nm | 260 | 200 | 240 |
la | Rpm | 1750 | 1500 | 1600 |
Consumul de combustibil, combinat NEDC[3] | l/100 km | 4.9-4.8 | 6.4-6.3 | 6.4-6.3 |
Emisii combinate de CO2, NEDC2 | g/km | 128-125 | 146-144 | 146-144 |
Accelerație 0-100 km/h | s | 15.5 | 14.7 | 13.0 |
Viteza maximă | km/h | 164 | 168 | 183 |
Valorile consumului în conformitate cu WLTP:
Citan Tourer | Citan 110 CDI | Citan 110 | Citan 113 | |
Consumul de combustibil, combinat WLTP1 | l/100 km | 5.6-5.2 | 7.1-6.6 | 7.1-6.6 |
Emisii combinate deCO2, WLTP1 | g/km | 146-136 | 161-151 | 160-149 |
eCitanul se va lansa deja în a doua jumătate a anului 2022. Această variantă de model complet electrică a Citan va extinde portofoliul de vehicule comerciale alimentate electric alături de eVito și eSprinter. Se preconizează că autonomia sa va fi de aproximativ 285 de kilometri, în conformitate cu WLTP[4]. Având în vedere acest lucru, corespunde nevoilor utilizatorilor comerciali care folosesc adesea acest vehicul pentru servicii de curierat și livrare în mijlocul orașului. La stațiile de încărcare rapidă durează 40 de minute ca bateria să se încărce de la 10 la 80 la sută. Un mare avantaj: atunci când vine vorba de dimensiunile compartimentului de încărcare, sarcina utilă și disponibilitatea echipamentelor, clienții nu trebuie să facă concesii în comparație cu un vehicul echipat cu un motor convențional. Chiar și un cuplaj de remorcă va fi disponibil pentru eCitan.
Sigure și confortabile, atât atunci când sunt goale, dar și atunci când sunt încărcate
Echipa de dezvoltare Mercedes-Benz a pus un accent deosebit pe caracteristicile de conducere tipice brandului: combinația echilibrată între confortul la rulare, dinamica condusului și siguranța la volan. Roțile din față sunt suspendate pe o punte McPherson cu brațe inferioare. În spate, se utilizează o punte cu axă de torsiune, care economisește spațiu. Brațele spate asigură aici o ghidare suplimentară a roților, în timp ce arcurile și amortizoarele sunt separate.
Ca parte a domeniului de aplicare cuprinzător al testării vehiculelor, arcurile, amortizoarele și barele stabilizatoare ale Citanului au fost atent ajustațe unul față de celălalt. Tourer este echipat cu arcuri cu o rată de destindere specifică Mercedes-Benz și amortizoare cu forță de amortizare reglată corespunzător la punțile față și spate. Astfel, ADN-ul Mercedes se reflectă chiar și în caracteristicile de conducere ale Citanului. O bară stabilizatoare ranforsată pe puntea față a Citan Tourer reduce înclinarea laterală în viraje.
Atât atunci când este gol, cât și atunci când este încărcat, noul Citan oferă o senzație de condus precisă, sigură și confortabilă. Vehiculul nu este sensibil la sarcini utile mari. Furgon este optimizat pentru o sarcină utilă mare. Acest lucru înseamnă că, chiar și atunci când este încărcat, se conduce cu o mare stabilitate. Tourer este optimizat pentru transportul de pasageri cu o sarcină redusă și este astfel echipat cu un accent mai mare pe confort.
Echipamente complete de siguranță
Siguranța este un principiu de bază la Mercedes-Benz. Structura robustă a caroseriei (cu zonele sale de deformare care absorb energia) împreună cu cele până la șapte airbag-uri din dotarea standard și gama extinsă de sisteme moderne de asistență la condus contribuie la asigurarea acestui principiu. Toate acestea pot sprijini și ușura activitatea conducătorului auto în numeroase situații.
„Atunci când am coordonat sistemele de asistență la conducere, scopul nostru a fost să implementăm filosofia Mercedes-Benz Cars în ceea ce privește intervențiile confortabile și armonioase și în cazul autovehiculului comercial,” spune Dirk Hipp, inginer șef Mercedes-Benz Small Vans. Intervenția pe care clientul abia o observă se aplică în cazul ESP, dar și Hill Start Assist (Asistentul pentru pornirea în rampă) sau Crosswind Assist (Asistentul pentru vânt lateral).
Susținute de senzori radar și cu ultrasunete, dar și de camere, sistemele de asistență la conducere și parcare țin cont de trafic și împrejurimi și, dacă este necesar, avertizează sau asistă conducătorul auto. Ca și în cazul noilor generații ale Mercedes Clasa C și Clasa S, Active Lane Keeping Assist (Asistentul activ pentru menținerea benzii de rulare) poate acționa asupra direcției.
Pe lângă sistemele ABS și ESP impuse prin lege, noua generație de modele Citan este, de asemenea, echipată standard cu Hill Start Assist (Asistentul pentru pornirea în rampă), Crosswind Assist (Asistentul pentru vânt lateral), sistemul de avertizare a oboselii ATTENTION ASSIST și sistemul de apeluri de urgență Mercedes-Benz. Sistemele de asistență de pe Citan Tourer sunt și mai extinse: în acest model Active Brake Assist (Asistentul activ pentru frânare), Active Lane Keeping Assist, Blind Spot Assist (Asistentul pentru unghiul mort) și Speed Limit Assist (Asistentul pentru limită de viteză) din dotarea standard ajută conducătorul auto.
Multe alte sisteme de asistență la conducere sunt disponibile opțional, inclusiv Active Distance Assist DISTRONIC, care poate regla automat conducerea în ambuteiaj, precum și Active Steering Assist[5]. Acesta ajută conducătorul auto să păstreze modelul Citan în centrul benzii.
Citan oferă, de asemenea, o gamă avansată în segment în ceea ce privește sistemele de siguranță: Citan Tourer, de exemplu, este echipat standard cu un airbag central, care se poate activa între scaunul șoferului și cel al pasagerului în cazul unei coliziuni laterale severe. În total, șapte airbag-uri protejează pasagerii. Autoutilitara este echipată standard cu șase airbaguri.
Concept intuitiv de afișare și operare cu MBUX și servicii digitale de la Mercedes me
La fel ca fratele său mai mare, Sprinter, și autoturismele de la Mercedes-Benz, noul Citan poate fi echipat opțional cu sistemul de infotainment operat intuitiv și autodidact, MBUX (Mercedes-Benz User Experience). În plus, Citan este pregătit să utilizeze mai multe servicii digitale de la Mercedes me connect. Ca urmare, utilizatorii vor fi întotdeauna conectați cu autovehiculul, indiferent de locul în care se află. Astfel, informațiile importante și funcțiile utile le sunt întotdeauna disponibile atât la bord, cât și în afara autovehiculului.
Mai multe versiuni ale MBUX sunt disponibile opțional pentru noul Citan. Punctele forte ale sistemului includ, de exemplu, conceptul intuitiv de operare folosind un ecran tactil de șapte inci sau butoane de control tactil pe volan, precum și sistemul hands-free prin conexiune Bluetooth și radio digital (DAB și DAB +). Navigația rapidă pe hard-disc poate fi operată convenabil folosind sistemul de control vocal „Hey Mercedes”.
În plus, Citan este pregătit să utilizeze mai multe servicii digitale de la Mercedes me connect. Ca urmare, clienții sunt întotdeauna conectați cu vehiculul, indiferent de locul în care se află. Astfel, informațiile importante sunt întotdeauna disponibile pentru ei atât la bordul, cât și în afara vehiculului și pot găsi multe dintre funcții foarte utile.
Cu Mercedes me, MBUX devine și mai inteligent și mai ușor de utilizat. De exemplu, „Hey Mercedes” funcționează cu vorbire naturală: prin urmare, utilizatorii nu mai trebuie să învețe comenzi specifice. Alte funcții ale Mercedes me connect includ servicii la distanță, cum ar fi Recepționarea de la distanță a stării vehiculului. Cu aceasta, clienții pot verifica rapid cele mai importante informații despre vehiculele lor în orice moment, de acasă sau de la birou, de exemplu. La fel de practic: datorită Navigării cu sistem de informare despre traficul live și a comunicării Car-to-X, clienții conduc în funcție cele mai recente date, furnizate în timp real. Acest lucru înseamnă că ambuteiajele pot fi evitate eficient sau se poate economisi timp prețios.
Destinațiile pot fi introduse ca adrese cu trei cuvinte pe baza sistemului what3word (w3w). what3words este cel mai simplu mod de a specifica o locație. Aici harta lumii este împărțită în pătrate de trei pe trei metri, fiecare având o adresă specifică trei cuvinte – acest lucru poate fi de mare ajutor atunci când este căutată o destinație, mai ales în operațiuni comerciale.
[1] Așteptate să fie disponibile în al doilea trimestru al 2022
[2] Valorile furnizate sunt valorile WLTP CO2 în conformitate cu articolul 2, nr. 3 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/1153. Cifrele privind consumul de combustibil au fost calculate pe această bază.
[3] Valorile furnizate sunt valorile CO2 ale NEDC în conformitate cu articolul 2 alineatul (1) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/1153. Cifrele privind consumul de combustibil au fost calculate pe această bază. Pentru determinarea taxei pe vehicule în Germania, se aplică valoarea WLTP.
[4] Datele tehnice ale eCitan din această publicație sunt valori preliminare și au fost determinate intern în conformitate cu metodele de certificare WLTP. În prezent, nu există valori confirmate de la TÜV și nici nu există o omologare CE de tip sau un certificat de conformitate cu valorile oficiale. Sunt posibile abateri între aceste date și valorile oficiale.
[5] Se preconizează că ambele sisteme vor fi disponibile începând cu al doilea trimestru al anului 2022.