La toate nivelele naționale se dezbat propunerile din pachetul rutier iar ARTRI participă activ. Parlamentul trebuie să emită o opinie argumentată, guvernul împarte responsabilitățile iar Ministerul transporturilor lucrează pe textul propunerii. Referitor la propunerile Comisiei Europene de modificare a unora din regulile de acces la profesie și la piață, am transmis observații și propuneri.
În ce privește accesul la profesia de operator de transport rutier susținem păstrarea flexibilității unor operațiuni de transport prin neincluderea condițiilor de acces asupra sectorului sub 3,5 tone.
Considerăm propunerea echilibrată, în măsura în care criteriile aplicabile sunt cele de stabilire și de capacitate financiară iar celălalte rămân opționale pentru state. Argumentele care se pot aduce sunt cele de flexibilitate și de competiție cu transportatorii din afara UE dar ne preocupă și faptul că propunerea Comisiei se înscrie în linia introducerii cât mai multor restricții pentru transportatorii estici pe piețele vestice.
În ce privește criteriul de stabilire, înțelegem preocupările statelor pentru fenomenele negative de utilizare a unor sedii formale. Clarificările referitoare la documentele necesare sunt binevenite. Unele state, ca Olanda, mizează și pe o procedură alternativă, de verificare a situației societăților suspecte, pe baza unor criterii ca existența înregistrării pentru TVA, corespondența dintre adresa declarată și cea de facturare, existența unor angajați reali la sediu.
Extinderea criteriului bunei reputații la alte categorii de personal angajat al transportatorului ar fi o măsură prea complicată pentru perioada actuală. Prioritățile perioadei actuale trebuie să fie legate de implementarea unitară a regulilor existente.
Deoarece se mizează pe extinderea informațiilor din Registrul operatorilor de transport și a procedurilor de colaborare dintre state, se pot avea în vedere reguli mai simple în alte situații administrative ca înregistrarea transportatorilor pentru pluriactivitate sau detașare.
Modul în care Comisia a propus modificarea regulilor referitoare la cabotaj este disproporționat în comparație cu nevoile actuale de clarificare. Introducerea unor reguli noi crește și potențialul unor interpretări abuzive. Susținem păstrarea regulii actuale cu 3 operațiuni în 7 zile, clarificarea aspectelor ce pun probleme și mizarea pe disponibilitatea tot mai mare a informațiilor din tahografele moderne. Nu susținem ideea unui procent obligatoriu de verificări la cabotaj în trafic, pentru că ar crește nejustificat imobilizările în trafic, care trebuie să fie concentrate pe siguranța rutieră. Cabotajul trebuie evaluat pe baza unor sisteme care să poată beneficia de informațiile existente în bazele de date.