La 18 aprilie 2019, Parlamentul European a aprobat primul regulament al UE dedicat reducerii emisiilor de CO2 generate de vehiculele industriale, cu o reducere drastică în două etape. Aceste valori sunt contestate de asociația europeană a producătorilor de autovehicule.
Deputații europeni au aprobat, ieri, cu o mare majoritate (474 voturi pentru, 47 împotrivă și 11 abțineri), regulamentul care stabilește pentru prima dată limitele emisiilor de CO2.considerată cauza principală a încălzirii globale, pentru vehiculele industriale. Până în prezent, standardele până la Euro VI se referă doar la particule și oxizi de azot. Dar un studiu realizat de Uniunea Europeană subliniază importanța transportului rutier în emisiile de gaze cu efect de seră: în 2016, cercetarea estimează că vehiculele grele sunt responsabile pentru 27% din emisiile de CO2 generate de transportul rutier și aproape 5% a gazelor cu efect de seră pe teritoriul Uniunii. De asemenea, acest studiu afirmă că, începând cu anul 1990, emisiile de vehicule grele au crescut cu 25%, în principal datorită creșterii traficului rutier de mărfuri, în timp ce se așteaptă ca aceste emisii să crească și mai mult dacă nu se adoptă și nu se aplică noi politici.
Noul standard impune ca emisiile de CO2 ale camioanelor să fie reduse cu 30% până în 2030 , cu un obiectiv intermediar de 15% până în 2025, comparativ cu valorile emise în 2019. În plus, până în 2025, producătorii vor trebui să se asigure că cel puțin 2% din cota de piață a vânzărilor de autovehicule noi constă în vehicule cu emisii scăzute sau zero, pentru a contracara creșterea constantă a emisiilor din traficul rutier, din care aproximativ un sfert se datorează vehiculelor grele. În cele din urmă, în conformitate cu acordul de la Paris, Comisia Europeană va trebui să propună noi obiective pentru perioada de după 2030 în 2022. Înainte de intrarea în vigoare, regulamentul trebuie aprobat de Consiliul Europei.
Aceste valori sunt contestate de asociația europeană a producătorilor de autovehicule,care le consideră “foarte ambițioase”, afirmând că “implementarea lor nu depinde exclusiv de industria vehiculelor comerciale, iar baza de referință pentru obiective nu este încă cunoscută”.