Dacă iarna temperaturile scăzute și drumurile alunecoase ne pun probleme în trafic, nici vara nu se lasă mai prejos. Temperaturile ridicate presupun provocări pentru sistemul de aer condiționat sau pentru sistemul de răcire al motorului. Fiecare anotimp vine cu provocările lui, iar în cazul articolului de față, ne propunem un scurt inventar al măsurilor pe care trebuie să le luăm pentru a conduce în siguranță, pe timp de vară.
- Verifică uleiul pentru motor
Caracteristicile uleiului pentru motor:
- Păstrează componentele intens folosite ale motorului să funcţioneze corespunzător.
- Elimină reziduurile ce rezultă în urma procesului de ardere.
- Protejează împotriva coroziunii.
- Ajută la răcirea motorului preluând căldura componentelor cu care intră în contact.
- Îmbunătăţeşte etanşeitatea dintre suprafeţele componentelor.
Cele mai multe manuale venite de la producătorii de vehicule propun schimbarea uleiului de motor o dată la 10 000 kilometri, însă trebuie să știi că nu există o rețetă unică, valabilă pentru orice mașină, indiferent de numărul de kilometri parcurși. Adevărul este că majoritatea dintre noi conducem mai mult pe timpul verii, atunci când este cel mai probabil să se supraîncălzească. Aşa că este indicat ca măcar să verificăm nivelul de ulei şi proprietăţile acestuia, înainte de a pleca în excursie cu familia. Pe de altă parte, tot legat de schimbarea uleiului, e bine să ai în vedere alte intervale pentru efectuarea schimbului, dacă majoritatea deplasărilor le faci în mediul urban, unde se efectuează mult mai multe porniri și opriri, care cresc uzura motorului.
Pentru a verifica uleiul, pornește maşina, las-o să meargă timp de câteva minute şi apoi oprește pe o suprafaţă orizontală. Deschide capota şi localizează-i joja de ulei. Va trebui să verifici 2 lucruri: nivelul de ulei şi cum arată acesta. Dacă nivelul este scăzut poţi completa cu cât este necesar sau pur şi simplu să schimbi de tot uleiul. Uleiul trebuie să aibă o culoare galben-maronie şi să fie curat. Dacă uleiul de motor are o altă culoare atunci cu siguranţă este nevoie de un schimb de ulei pe care fie îl faci tu, dacă ai condițiile necesare, fie, așa cum e recomandat, să-l faci într-un service autorizat.
- Menține motorul rece pe timp de vară
Verifică de scurgeri, fisuri sau conexiuni slăbite ale furtunurilor conectate la radiator. Furtunurile ar trebui să fie tari, niciodată moi sau maleabile. Furtunurile suferă de un proces lent de deteriorare numit degradare electrochimică care mănâncă materialul furtunului de cauciuc. Cele mai vulnerabile părţi sunt cele apropiate de cleme în care furtunul se conectează la radiator sau motor.
- Schimbă filtrul de aer
Un filtru de aer înfundat creşte consumul de combustibil şi scade eficiența maşinii. Dar cum ştii când acesta trebuie schimbat? Intervalul recomandat de producător este de aproximativ 15.000 km, în condiţii de drum normale. Însă acest interval diferă foarte mult de drumurile pe care le faci şi zona în care locuiești. Dacă mergi mai mult decât ocazional pe drumuri cu pietriş, atunci filtrul de aer se va înfunda mult mai rapid decât un filtru de aer dintr-o maşină care circulă strict pe autostradă. Filtrele de aer sunt relativ ieftine, aşa că amânarea înlocuirii acestora ne poate costa mai mult pe partea de consum a maşinii.
- Schimbă ștergătoarele de parbriz
Sezonul de vară este binecunoscut pentru furtunile violente şi de scurtă durată. Atunci când plouă cu găleata, ai nevoie de ştergătoare care funcţionează corespunzător. Mai mult decât atât, noaptea pe timp de furtună, vizibilitatea poate scădea până la 10 metri în faţa autovehiculului. Iarna poate fi grea pentru ştergătoarele de parbriz. Gheaţa, zăpada, sarea şi temperaturile extreme produc crăpături şi fisuri în cauciuc, care reduc eficacitatea stergătoarelor. Este bine să se înlocuiască întreaga lamă nu doar cauciucul. Poți găsi ştergătoare la orice magazin de piese auto, iar înlocuirea acestora este uşoară şi nu necesită deplasarea la un service auto.