Bateria este una dintre componentele cheie ale unei mașini. Mulți experți o compară adesea cu inima din corpul uman, pentru că funcționarea defectuoasă a bateriei afectează utilizarea eficientă a mașinii, iar conducătorii auto găsesc ca fiind foarte neplăcută această situație în special în timpul sezonului rece. Trebuie totuși subliniat faptul că defectarea bateriei poate apărea în orice moment al anului, iar motivele care stau la baza funcționării necorespunzătoare ar trebui să fie prevenite din timp prin verificarea periodică a bateriei și a sistemului de încărcare a bateriei, de preferință în ateliere de specialitate.
Contrar opiniei comune, problemele cu bateria nu se referă doar la bateriile vechi. Ca regulă generală, cu cât unitatea este mai veche, cu atât mai rapid și mai ușor se va descărca, dar descărcările frecvente pot afecta toate bateriile. Ciclul de viață al unei baterii moderne este determinat de mulți parametri, cum ar fi modelul vehiculului, echipamentele montate la bord și condițiile de funcționare.
Cea mai obișnuită cauză de descărcare a bateriei este lăsarea consumatorilor, cum ar fi luminile exterioare sau cele din interiorul vehiculului, în funcțiune atunci când mașina este în staționare pentru câteva ore. Acest lucru nu se aplică modelelor de autovehicule mai noi, în cazul cărora luminile sunt de obicei oprite automat sau un semnal sonor îi reamintește conducătorului auto că trebuie să le stingă. „Echipamentele precum cele din categoria dispozitivelor care susțin memoria sistemelor electronice, sursa de alimentare pentru sistemul de alarmă, radio-ul, amplificatorul și alte echipamente care trag curentul în staționare pot duce la descărcarea bateriei„. Apetitul „pentru energie descătcată din baterie poate fi cauzat nu numai de utilizarea improprie a echipamentelor, ci și de calitatea dispozitivelor ca atare. Trebuie să fim conștienți de faptul că cererea ridicată pentru curentul de standby duce întotdeauna la uzura accelerată a bateriei, iar ignorarea primelor simptome de defecțiune a bateriei are un impact major asupra diminuării duratei sale de viață„, a precizat Adrian Codoban din service-ul Premio Auto Class din Craiova.
O schimbare majoră a temperaturii, în special în timpul iernii, este nefavorabilă pentru funcționarea și durata de viață a bateriei. La deplasarea pe distanțe scurte în zilele cu temperaturi de îngheț, eficiența bateriei, care trebuie să genereze mai multă energie pentru pornirea motorului, scade. Dacă adăugăm și sistemul de ventilație, sistemul de dezaburire a lunetei, oglinzile încălzite sau încălzirea în scaune, folosite adesea de conducătorii auto pe timp de iarnă, vom avea, în consecință, mai puțină energie pentru reîncărcarea acumulatorului. În cazuri extreme, poate exista o situație în care consumul momentan de energie să fie mai mare decât puterea alternatorului, ceea ce este foarte periculos pentru acumulator, care devine din ce în ce mai slab pe zi ce trece. La temperaturi scăzute, temperatura electrolitului scade și ea, densitatea crește, cristalele de plumb scad din soluție și se depun apoi pe plăci. Acest lucru cauzează sulfatarea și, în final, poate produce scurt între plăci și defectarea definitivă a acumulatorului. La fel de nefavorabile pentru starea acumulatorului sunt temperaturile ridicate, peste 30°C, care au ca rezultat o frecvență aproape dublă a încărcării optime a bateriei în raport cu temperaturile care oscilează în jur de 20°C.
Nu toți conducătorii auto sunt conștienți de faptul că, în afară de baterie, există un sistem de dispozitive în mașină (alternator, relee, etc.) care, împreună, sunt responsabile pentru alimentarea cu energie electrică a tuturor receptoarelor și pentru îngrijirea alimentării acestora. Starea lor este la fel de importantă ca starea bateriei. Prin urmare, nu este recomandat să se subestimeze aprinderea în bord a semnalului care indică bateria și nici fluieratul curelei de accesorii. Acest semnal luminos indică o defecțiune a alternatorului, în timp ce un sunet neadecvat al curelei de accesorii poate indica o tensiune de încărcare incorectă, ceea ce poate duce la descărcarea bateriei. De asemenea, bateriei nu-i place supraîncărcarea, lucru care poate fi demonstrat de culoarea maro închis sau negru în partea inferioară a dopurilor de degazare.
Prevenirea este baza pentru o durată mai lungă de viață a bateriei.
Una dintre cele mai simple și cele mai importante activități legate de utilizarea corectă și pe termen lung a bateriilor este verificarea regulată a tensiunii. Tensiunea corectă măsurată la capetele terminalelor bateriei atunci când motorul este oprit trebuie să fie mai mare de 12,5V, iar atunci când autovehiculul este pornit și consumatorii mari sunt în funcțiune (faruri, climatizare, dezaburire, etc), acesta va oscila între 13,9 și 14,5V, indiferent de turația motorului.
„Când mașina este în uz constant, verificați din când în când nivelul de electroliți, dacă este prea scăzut, adăugați apă distilată astfel încât să fie mai mare de 1,5 cm deasupra plăcii din fiecare celulă. Desigur, acest lucru nu se aplică în cazul VRLA și a bateriilor fără întreținere. În cazul temperaturilor scăzute și a umidității, merită de asemenea să aveți grijă de un bun contact al terminalelor cu șurub. Cel mai bun lucru este să scoateți bateria la fiecare 6 luni și să o spălați. O hârtie abrazivă cu granulație de 300 sau o pensulă specială, care poate fi achiziționată în magazinele specializate, este de asemenea bună pentru a fixa clemele cu vaselină. De asemenea, este importantă instalarea corectă a bateriei. La instalarea bateriei, conducătorii auto ar trebui să acorde atenție poziției polilor plus și minus ai vehiculului”, sugerează expertul Premio, Adrian Codoban.
Puțini știu că speranța de viață a bateriei poate fi determinată chiar în momentul în care se ia decizia de a achiziționa bateria. Dacă instalați o baterie cu capacitate mai mare, aceasta poate fi încărcată constant, în timp ce o baterie slabă nu va funcționa deloc. „Pentru motorul pe benzină avem nevoie de o capacitate a acumulatorului de 40-60Ah și un curent de pornire de aproximativ 400A, iar în cazul unui motor diesel avem nevoie de o baterie cu o capacitate de 70-80Ah și un curent de pornire de aproximativ 600-740A„, a precizat Cătălin Lazăr, Inginer Service Premio Autorol Constanța. Mulți conducători auto se confruntă cu dilema: ce baterie să aleagă. ”Dacă aveți îndoieli, merită să verificați recomandările producătorului de mașini și, de preferat, consultați un specialist„, a adăugat expertul Premio de la Autorol.
„În cazul mașinilor cu un sistem electric tot mai complex, al cărui sistem central este o baterie, nu ar trebui să ne angajăm să dezmembrăm sau să diagnosticăm bateria pe cont propriu. De exemplu, în mașinile „start-stop”, după ce acumulatorul a fost scos, este necesar să se mențină tensiunea pentru a nu decodifica întregul sistem. Într-un mediu casnic, acest lucru este dificil de realizat, în plus, nu puteți instala nici o baterie pe acest tip de vehicul. Atunci când bateria este înlocuită, sistemul trebuie codificat din nou. Astfel, vă recomandăm să căutați soluția în ateliere de lucru specializate, care vor folosi echipamente speciale pentru a diagnostica cauzele problemelor legate de bateria mașinii dumneavoastră„, explică expertul Premio.
Pentru mai multe informații despre lanțul de franciză Premio din România, vizitați www.premio.ro, precum și pagina de Facebook Premio România.