Cercetătorii de la Universitatea Tehnică din München (TUM) lucrează cu parteneri din industrie și cercetează prototipurile unui camion electric și o stație de încărcare corespunzătoare din gama MEGAWATT (MCS).
Pentru ca emisiile de CO 2 să poată fi reduse drastic până în 2030, trebuie dezvoltate noi concepte pentru camioane. În proiectul NEFTON, finanțat de Ministerul Federal al Economiei, inginerii din cercetare și industrie dezvoltă prototipul unui camion electric și al unei stații de încărcare corespunzătoare.
Primele prototipuri de camioane electrice cu baterii și vehicule de serie sunt în prezent testate de clienți în transportul local. Cu toate acestea, un camion pentru distanțe lungi ar trebui să parcurgă 500 de kilometri sau mai mult pe zi. Aceasta înseamnă că bateria ar trebui să fie încărcată cel puțin o dată pe zi. O schimbare majoră pentru șoferi: în momentul de față nu trebuie să se incarce decât la fiecare cinci zile.
De asemenea, nu este suficient să încărcați bateria peste noapte. Ar trebui să poată fi încărcata într-un timp relativ scurt în timpul zilei și în locuri diferite – de exemplu atunci când vehiculul se află la rampa de încărcare sau la puncte speciale de încărcare. Aceasta înseamnă că infrastructura trebuie reproiectată. „Scopul nostru este să dezvoltăm soluții care să poată fi implementate economic și prompt”, spune Wolff. „Cu tehnologia care este deja disponibilă. Dar pe care nimeni nu o foloseste încă în această combinație.”
Dezvoltarea așa-numitului sistem de încărcare Megawatt (MCS) este o provocare în diferite privințe. Costurile pentru un serviciu de conexiune la rețea corespunzător sunt foarte mari. Soluția: un rezervor de stocare staționar care poate compensa sarcina conectată mai mică. O altă problemă sunt bateriile din camion în sine, care trebuie să fie răcite eficient cu o putere de încărcare atât de mare.
Există diverse soluții posibile pentru acest lucru. „Vom folosi probabil mai întâi răcirea cu apă pentru baterie, cabluri și conectori”, explică Wolff. Cu toate acestea, cercetătorii NEFTON urmăresc evoluțiile tehnologiei bateriilor. Deoarece bateriile mai eficiente ar putea simplifica procesul de încărcare și, de asemenea, răcirea.
Noul sistem contribuie, de asemenea, la durabilitate și la tranziția energetică sub un alt aspect: stațiile de încărcare funcționează bidirecțional. Camioanele pot acționa ca depozit pentru energii regenerabile dacă sunt lăsate în parcarea expeditorului pentru o perioadă mai lungă de timp. De exemplu, pentru energia electrică generată de turbine eoliene, dar care nu este folosită de gospodării noaptea. „Datorită capacității de stocare mai mari, acest concept poate fi mult mai atractiv și mai economic pentru camioane decât pentru o mașină electrică, de exemplu”, spune Wolff.