Producătorul suedez Scania a dezvăluit prototipul AXL, un camion complet autonom, fără cabină. Este proiectat să funcționeze în zone închise traficului public.
Deocamdată este un prototip, dar într-o bună zi ar putea deveni operațional în medii controlate, cu trafic redus, cum ar fi mine, șantiere mari sau terminale intermodale.
Vehiculele autonome s-au bazat adesea pe datele de la camere și radar. Senzorii radar sunt fiabili, dar rezoluția este insuficientă pentru a identifica preferințele pietonilor și obiectelor mici la distanță. Camera oferă un nivel suficient de detaliu și o imagine de ansamblu bună în două dimensiuni, dar necesită un software masiv pentru a converti imaginile 2D ale mediului înconjurător în 3D. În general, pentru vehiculele autonome, software-ul este mai important decât hardware-ul.
Pentru o conducere autonomă sigură, este necesar un senzor suplimentar, lidar. „Trebuie să existe o suprapunere între senzori, pentru ca unul să poată fi o copie de rezervă pentru a prelua de la celălalt, dacă este nevoie”, spune Fredrich Claezon, Arhitect de sistem pentru vehicule autonome. „Ce se întâmplă dacă camera și radarul sugerează informații contradictorii? Care dintre acești senzori ar trebui să avem încredere? Cu lidar, putem obține o bază mai bună pentru decizii. ”
Camere foto, radar, lidar și GPS
Primul autocamion concept Scania AXL, complet autonom, este echipat cu aparate foto, radar, lidar și receptoare GPS. Sistemul este proiectat pentru un nivel care să satisfacă nevoile operaționale ale minelor. „Sistemul nu este încă inteligent pentru a fi folosit pe stradă, dar este cu siguranță suficient de inteligent pentru a fi utilizat în mine”, spune inginerul de dezvoltare Magnus Granström, Dezvoltare de sisteme autonome.
Ochiul uman nu este ușor de înlocuit, dar prin intermediul senzorilor se poate obține o privire de ansamblu relativ bună asupra mediului. „În acest caz, vedem ce trebuie să vedem”, explică Granström. „Conducerea într-o mină este destul de simplă și previzibilă. Dacă vă deplasați într-un mediu mai dinamic și mai puțin previzibil, este nevoie de mai multă muncă. „
Motorul cu ardere ce alimentează vehiculul concept este un exemplu de mixt al tehnologiei tradiționale cu cea nouă. Acesta este alimentat cu biocombustibil regenerabil.
Caracteristicile robuste și puternice și designul din spatele Scania AXL se potrivesc mediilor mai dure din mine și șantiere mari. Un nou modul frontal inteligent înlocuiește cabina tradițională, dar chiar și fără cabină conceptul este ușor de recunoscut ca fiind un camion Scania.