Indicele tarifelor de marfă rutiere Upply x Ti x IRU arată că indicele tarifelor la vedere s-a mutat mai mult sub indicele tarifelor contractuale în T3 2023. Indicele spot a scăzut pentru al patrulea trimestru consecutiv, în timp ce indicele spot contractual a urcat pentru prima dată după T4. 2022.
În T3 2023, indicele spot se deplasează mai mult sub indicele contractual. Acest lucru înseamnă acum că ratele spot sunt mai aproape de nivelul lor de bază (T1 2017) decât ratele contractuale. Indicele pieței spot a scăzut pentru al patrulea trimestru consecutiv, în scădere cu 1,2 puncte, până la 125,4, coborându-l acum cu 14,8 puncte de la an la an (YoY). Viteza de scădere a ratelor la vedere a scăzut cu mai mult de o treime, deoarece ratele la vedere încep să se stabilească ca răspuns la stabilirea cererii la un nivel mai scăzut.
Rata pieței contractuale a crescut cu 1,4 puncte trimestrial (trimestrul trimestrial) și coboară doar -0,4 puncte pe an. Modificarea ratei contractului din T3 2023 este prima creștere a indicelui din T4 2022, deoarece presiunile costurilor se agravează.
- Indicele de referință al ratei de referință pentru transportul rutier de marfă în T3 2023 a fost de 125,4, cu 1,2 puncte mai mic decât în T2 2023 și cu 14,8 puncte în scădere față de anul trecut.
- Indicele de referință al ratei contractelor de marfă rutieră în T3 2023 a fost de 128,1, cu 1,4 puncte mai mare decât în T2 2023 și acum cu doar 0,4 puncte în scădere față de T3 2022.
- Creșterile taxelor de drum în Germania în decembrie ar putea crește costurile cu taxele de drum cu până la 83%, o creștere care poate fi transmisă clienților. De asemenea, se așteaptă ca tarifele de drum să crească și în alte state membre ale UE în cursul anului 2024. Creșterile exacte pentru majoritatea statelor membre nu sunt încă cunoscute.
- Noile prognoze de la IRU arată că penuria de șoferi în Europa este de așteptat să se înrăutățească din nou, 11% dintre locurile de muncă fiind așteptate să rămână neocupate în 2024.
- Este de așteptat ca tarifele de transport să rămână reduse, cu o ușoară creștere sezonieră în T4, dar se așteaptă ca tarifele să se stabilizeze în 2024, pe măsură ce cererea europeană se redresează și costurile mai mari vor începe.
Presiunea pe termen scurt din partea cererii asupra transportului rutier de marfă continuă să scadă pe tot continentul. Consumatorii care au acum un venit disponibil în termeni reali consumă mai puține bunuri, în timp ce întreprinderile își reduc producția în fața cererii în scădere. Datele Eurostat disponibile pentru T3 2023 arată că nu există nicio schimbare ToT în comerțul cu amănuntul european, ci o scădere cu 3,6 puncte a producției. Ca urmare, presiunea totală din partea cererii pentru transportul rutier de marfă continuă să scadă, eliberând capacitatea și permițând tarifelor să scadă în continuare.
Rata de scădere a prețului spot a încetinit din cauza diminuării inflației, care a scăzut la 4,3% în septembrie 2023, de la un vârf de 10,6% în octombrie 2022. Rezultatul este scăderi mai mici ale cererii de bunuri, reducând astfel ponderea. de scădere a prețurilor, ceea ce sugerează că unele prețuri spot ar putea începe să se normalizeze.
Tarifele contractuale au fost menținute ridicate de o bază de costuri ridicată, iar creșterile de costuri continuă să împingă ratele în sus. Prețurile contractuale sunt mai puțin expuse modificărilor cererii pe termen scurt. Cu toate acestea, în cazul în care economia europeană continuă să stagneze la niveluri de activitate sub anii anteriori, ne putem aștepta ca acest lucru să adauge presiune în scădere asupra ratelor contractelor, pe măsură ce volumele de reînnoire scad.
Thomas Larrieu, Chief Executive Officer la Upply , a comentat: „Datele recente Upply arată că prețurile transportului rutier de mărfuri țin relativ bine, în ciuda unui climat economic destul de nefavorabil. Acest lucru se datorează în principal unei structuri de costuri în continuă creștere pentru transportatori. Creșteri semnificative ale combustibilului. prețurile și salariile contribuie la menținerea presiunii în creștere asupra prețurilor, ceea ce compensează parțial presiunea descendentă exercitată de cererea slabă.Totuși, este important de observat că prețurile spot au scăzut timp de patru trimestre consecutive, semnalând volatilitatea persistentă a pieței și sugerând că o piață s-ar putea ca revenirea să nu fie la orizont apropiat”.
Presiunea inflaționistă rămâne la nivelul majorității costurilor de exploatare a transportului rutier de marfă, crescând și mai mult baza de costuri și susținând pragul ridicat al tarifelor. Salariile din sectorul transporturilor și depozitării au crescut cu 17,6% față de nivelurile din 2019, deoarece șoferii rămân în lipsă. Alte creșteri ale costurilor sunt, de asemenea, evidente, deoarece prețurile combustibililor din octombrie au crescut cu 14% față de iunie 2023. A existat, de asemenea, o creștere cu 15,9% a costului pieselor de schimb pentru vehicule, o creștere cu 21,4% a costurilor de întreținere a vehiculelor și o creștere cu 6,3% a asigurărilor. cheltuieli.
O mare parte din piața europeană de transport rutier de marfă este acum pregătită pentru creșteri ale prețurilor taxelor de drum, începând din Germania în decembrie. Noua taxă de CO2 din Germania ar putea crește costurile taxelor cu până la 83% pentru transportatori, un cost care va fi probabil transferat direct asupra clienților. O mare parte a pieței europene de transport rutier de mărfuri se pregătește și pentru lansarea noului sistem european de taxare legat de emisiile de CO2, care începe în Germania în decembrie și va avea un impact asupra prețurilor.
Michael Clover, șeful departamentului de dezvoltare comercială Ti , a declarat: „Se așteaptă ca creșterea prețurilor taxelor de drum să înceapă în Germania în decembrie, înainte de a se extinde în mare parte din Europa Centrală și de Est în 2024. Creșterile sunt de o amploare suficientă pentru a face modelele de operare actuale nesustenabile pentru mulți. operatori, deci se așteaptă ca aceștia să încerce să transfere costurile către expeditori, majorând tarifele pentru transportul de marfă în interiorul țărilor afectate și care tranzitează prin acestea.”
Pe măsură ce crește taxa de drum, este de așteptat și o presiune suplimentară asupra costurilor din creșterea salariilor determinată de lipsa șoferilor. Noile previziuni de la IRU arată că anul viitor, deficitul este estimat să ajungă la 11%, determinat de așteptările privind creșterea cererii de transport, precum și de îmbătrânirea populației de șoferi. Penuria prognozată de șoferi va depinde în mare măsură de activitatea economică, cu o redresare ușoară a creșterii, care este încă așteptată anul viitor, pe măsură ce inflația continuă să scadă, piața muncii rămâne robustă și veniturile reale se redresează treptat.
Vincent Erard, Senior Director pentru Strategie și Dezvoltare al IRU , a adăugat: „Industria transportului rutier este angajată într-o transformare fără precedent, trebuind să răspundă atât la cererea în creștere de transport (50% până în 2050), cât și să decarbonizeze în același timp. Fără sprijin pentru sector, alcătuit în principal din firme mici și mijlocii ale căror marje sunt reduse (1 până la 2%), într-un context de creștere a prețurilor, costurilor și investițiilor (combustibil, taxe, costuri cu forța de muncă, vehicule etc.) și o penurie din ce în ce mai nesustenabilă de șoferi (225.000 în T2 2023), există un risc mare de a nu atinge niciunul dintre obiectivele economice și de mediu.”
Perspectivele pentru ratele europene sunt o volatilitate redusă, deoarece cererea europeană stagnează la niveluri mai scăzute decât în anii precedenți. Pe termen scurt, creșterile costurilor și în special creșterile prețurilor taxelor de drum în Europa Centrală vor crește probabil ratele în T4 2023 și T1 2024, înainte ca cererea să înceapă să se redreseze în a doua jumătate a anului 2024.
SURSA: IRU