Patronatele din transporturile rutiere – UNTRR, COTAR, APTE 2002, FORT, ARTRI, APULUM solicita Guvernului sa intervina prin Ordonanta de Urgenta si sa inghete tarifele RCA in urmatoarea sedinta de Guvern la valorile medii din raportul Milliman, conform cu propunerile transportatorilor trimise la Guvern inca din data de 3 august 2016 (adresa poate fi consultata aici).
Actuala Ordonanta de Urgenta, publicata pe site-ul Ministerului de Finante, este doar generala si nu limiteaza tarifele RCA, transportatorii rutieri fiind nemultumiti de forma acesteia, urmând ca in data de 15 septembrie 2016 sa se organizeze un protest national impotriva cresterii tarifelor RCA.
Guvernul poate limita tarifele RCA conform Legii Concurentei 21/1996, modificata si completata in 2016, iar Consiliul Concurentei investigheaza de 2 ani piata asigurarilor din România impotriva unor practici neconcurentiale, practici care au fost dovedite in raportul Milliman intocmit la cererea ASF si trimis catre Parlament. Sistemul bonus-malus nu functioneaza (mai multe detalii puteti vedea intr-un extras din raportul Milliman – apasa aici), tarifele RCA au crescut de doua – trei ori, iar acordarea bonusului de catre firmele de asigurare nu mai indeplineste scopul pentru care a fost creat, incalcându-se Norma Nr.23/2014 (mai multe detalii aici).
Un exemplu de polita RCA din partea unui firme arata cum tarifele asiguratorilor au crescut in numai un an cu peste 150% (polita actuala a companiei si oferta RCA le puteti gasi aici). Se poate observa cum in august 2015, compania a platit o prima de asigurare de 7.251,6 lei, tarif aferent clasei B2 la acel moment, ceea ce inseamna ca daca autovehiculul ar fi fost incadrat in clasa B0 ar fi achitat o prima de asigurare de 8.057,33 lei (la clasa B2 exista o reducere a primei de 10% fata de clasa B0).
In iulie 2016, compania a primit o oferta de reinnoire in luna august a politei aferenta clasei B4, in valoare de 16.958,36 lei ceea ce indica faptul ca autovehiculul nu a fost implicat in niciun accident rutier in ultimul an, iar reducerea fata de clasa B0 este de 18%. Insa in loc sa primeasca un tarif mai mic cu 18%, de 6.607 lei fata de suma de referinta la care a fost incheiat contractul de asigurare, in care firma de transport nu a produs nicio cheltuiala firmei de asigurari, transportatorul primeste cea mai buna oferta 16.958,36 lei!!!! Toate celelalte oferte fiind peste aceasta valoare! Astfel, ASF accepta, si asiguratorii schimba valoarea de referinta B0 si totul se raporteaza la o prima pentru B0 de 20.680,92 lei (4.575 euro), ceea ce indica o crestere de peste 150% in numai un an.
Transportatorul plateste 16.958 lei in loc de 6.607 lei pentru bonus 4! ASF si firmele de asigurari prejudiciaza transportatorul cu 10.351 de lei anual !!!!!
Amintim ca aceeasi practica a fost folosita de ASF si asiguratori cand au acordat B2 acestui transportator si nu au ajustat cu 10% din valoarea initiala a B0 si au oferit aceasta reducere dintr-o noua valoare umflata in mod artificial de asiguratori si ASF ca fiind B0, desi firma de transport nu a creat daune.
Ce alt motiv mai bun vrea Consiliul Concurentei pentru a aviza inghetarea imediata a tarifelor RCA?
Patronatele din transporturile rutiere – UNTRR, APTE 2002, FORT, ARTRI, APULUM considera ca tarifele RCA ar trebui inghetate timp de 6 luni la valorile din raportul Milliman, ca mai jos, urmând ca Parlamentul si Guvernul sa aiba la dispozitie aceasta perioada pentru a adopta legea RCA:
- 1.050 lei/an – turisme persoane juridice
- 1.108 lei/an – autoutilitara pâna la 3.500 kg
- 1.633 lei/an – autoutilitara intre 3.500 kg si 7.500 kg
- 3.610 lei/an – autoutilitara intre 7.500 kg si 16.000 kg
- 4.907 lei/an – autoutilitare peste 16.000 kg
- 2.129 lei/an – autobuze transport persoane
Transportatorii rutieri nu ar trebui sa se lase pacaliti de Guvern, asiguratori sau de alte persoane bine intentionate! Fara un tarif RCA inghetat la valori clare nu se va intâmpla nimic. In România astazi la RCA, bonus egal amendare, iar malus egal exterminare.
In 2012 un RCA pentru un camion costa 300 de euro, in 2013 polita a ajuns sa valoreze 700 de euro, iar tarifele au crescut la 1.000 de euro in 2014, la 3.500 euro la final de 2015 si, in pofida sesizarilor si dialogului cu autoritati si asiguratori, asigurarea RCA pentru camioane a ajuns sa coste peste 5.000 euro la clasa B0 dupa iulie 2016.
Având in vedere ca piata asigurarilor a crescut semnificativ, solicitam parlamentului reinfiintarea unei autoritati dedicate asigurarilor – CONSILIUL DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR având in vedere ca asigurarile nu sunt tratate cu atentia cuvenita de ASF!!!!
Solicitam Guvernului sa intervina pentru inghetarea tarifelor RCA si sa nu mai sprijine punctual grupuri de interese care pentru profitul propriu sacrifica dezvoltarea economica a României.