UNTRR – Transportul rutier de mărfuri a fost în 2017 principalul contributor la exportul de servicii al României

Transportul rutier de mărfuri a fost în 2017 principalul contributor la exportul de servicii al României, peste întreaga ramură de servicii telecom și IT. UNTRR solicită autorităților române soluții viabile de dezvoltarea durabilă a industriei de transport rutier.

Aproape un sfert din exportul total de servicii al României din 2017, de peste 20 miliarde euro, a fost realizat de ramura transportului rutier de mărfuri, fiind principala ramură contributoare la exportul de servicii, arată datele Băncii Naționale a României, analizate de Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

În 2017, transportul rutier de mărfuri a contribuit cu 4,75 miliarde euro la exportul de servicii al României, în condițiile în care transportul aerian a reprezentat 758 milioane euro, transportul maritim –  167 milioane euro, transportul feroviar – 122 milioane euro, alte servicii auxiliare de transport – 93 milioane euro.

În analiza principalelor ramuri contributoare la exportul de servicii, serviciile de transport au totalizat 6,1 miliarde euro, de 1,5 ori mai mult decât serviciile de telecom, informatice și informaționale (3,9 miliarde euro). Defalcat, cu 4,75 miliarde euro, serviciile de transport rutier de mărfuri au avut o contribuție cu 22% mai mare decât întreaga ramură de servicii telecom și IT la exportul de servicii al României.

Având în vedere contribuția importantă a transporturilor rutiere la economia României, UNTRR solicită Președinției, Guvernului și Parlamentului României soluții viabile care să asigure menținerea competitivității și continuarea dezvoltării industriei de transport rutier din România, prin adresarea cu prioritate a problemelor urgente cu care se confruntă companiile românești de transport rutier:

  • Recunoașterea actualei crize a șoferilor profesioniști ca fiind o prioritate națională și alocarea de fonduri europene pentru creșterea angajării în sectorul transporturilor rutiere, concomitent cu armonizarea legislației românești cu prevederile legislației europene, favorabile angajării tinerilor de 18 ani ca șoferi profesioniști și de asemenea, recrutării de șoferi din afara UE, respectiv:
    • Facilitarea angajării tinerilor români de la 18 ani ca șoferi profesioniști de transport internațional și în acest scop – stabilirea vârstei minime de 18 ani pentru obținerea permisului de conducere pentru categoriile C și CE prin modificarea legislației naționale, este necesară pentru a
    • Stabilirea cadrului necesar angajării la companii românești de transport rutier a șoferilor profesioniști din afara UE, pentru adresarea lipsei acute de forță de muncă calificată cu care se confruntă companiile românești de transport rutier la ora actuală. Pentru a putea lucra într-un stat membru UE, un șofer non-rezident trebuie să obțină un atestat profesional (în urma unui curs și a unui examen doar în statul membru în care urmează să fie angajat), mai puțin dacă îl obține într-un stat membru unde este angajat și apoi detașat în alt stat membru. Solicităm autorităților române să nu aștepte ca șomajul să fie zero pentru a face import selectiv de forță de muncă. Și alte State Membre precum Polonia au șomaj, însă importă forța de muncă necesară cantitativ si calitativ pe segmentele pe care nu poate face reconversii. Anul trecut, Polonia a adus în economie o forță de muncă străină de 1 milion de persoane, din care 40.000 numai în sectorul transportului rutier – inclusiv șoferi profesioniști din afara UE. În acest context, solicităm autorităților române măsuri urgente care să asigure posibilitatea susținerii examinării conducătorilor auto profesioniști din afara UE în limba engleză sau altă limbă de circulație UE, pentru obținerea atestării profesionale obligatorii conform legislației naționale și europene. Precizăm că legislația europeană prevede posibilitatea angajării de conducători auto străini din afara UE în Statele Membre UE precum și posibilitatea organizării testării șoferilor în limbi străine, iar proba teoretică pentru obținerea permisului de conducere în România poate fi susținută într-o limbă străină.
  • Implementarea unei noi scheme de rambursare a accizei suplimentare, după ce prețul motorinei a crescut cu peste 1 leu/litru față de luna august 2017, ultima lună înainte de majorarea accizei la carburanți.
  • Acțiunea fermă a autorităților române pentru excluderea transporturilor rutiere din cadrul de aplicare al Directivei Detașării Lucrătorilor, ale cărei interpretări protecționiste în Statele vest-europene au condus la impunerea salariilor minime din aceste țări transportatorilor români, pentru transporturile rutiere internaționale operate de șoferii lor pe teritoriul acestora.
  • Sprijin și o intervenție urgentă pentru reducerea perioadei nejustificat de lungi de înmatriculare a autovehiculelor comerciale în România, afectând activitatea transportatorilor rutieri pentru care autovehiculele comerciale reprezintă principalele mijloace de producție.

SURSA: untrr.ro




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Privacy Policy Settings