Negociatorii Parlamentului European și ai statelor membre UE au convenit asupra noilor limite de CO2 pentru camioane până în 2040.
În ceea ce privește valorile limită și introducerea acestora, compromisul corespunde exact propunerilor pe care Comisia UE le-a prezentat în urmă cu aproape un an. În consecință, valorile CO2 ale flotei pentru producătorii de camioane ar trebui să fie cu 45% sub valorile CO2 din 2019 în 2030. În 2035 ar trebui să fie de 65 la sută, 90 la sută în 2040. Din 2035, așa-numitele vehicule profesionale precum camioanele de gunoi și betonierele ar trebui incluse și în calculul acestor valori limită. Comisia UE a propus excluderea acestor vehicule din limitele de CO2.
Noile limite se aplică și autobuzelor, limitele de CO2 pentru autobuzele orașului fiind stabilite să fie de 90% în 2030 și zero la sută în 2035. Până în 2030, se preconizează că remorcile de camioane și-au redus emisiile de CO2 cu 7,5%, iar semiremorcile cu zece procente. Compromisul trebuie să fie adoptat în mod oficial de statele membre ale UE și de Parlamentul European. Aceasta este considerată o formalitate.
Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere ( IRU ) critică acordul UE ca fiind „nerealist” și „dezamăgitor”. „Sunt obiective idealiste, complet divorțate de realitate”, spune șefa biroului IRU la Bruxelles, Raluca Marian. Nu există semne că o infrastructură suficientă de stații alternative de alimentare și încărcare pentru camioane va fi disponibilă în viitorul apropiat pentru a atinge aceste obiective de emisii „extreme” pentru camioane.
Reacția inițială a asociației europene umbrelă a producătorilor de camioane Acea a fost similară. Asociația susține voința de a stabili obiective ambițioase pentru decarbonizarea transportului rutier. Dar și aceste obiective trebuie să fie realizabile. Acea se îndoiește de asta.
„Pentru a atinge obiectivul pentru 2030, peste 400.000 de camioane electrice și cu hidrogen alimentate de baterii ar trebui să fie pe drumuri, iar cel puțin o treime din toate camioanele nou înmatriculate ar trebui să fie modele fără emisii. Pentru aceasta, Europa are nevoie de cel puțin 50.000 de stații de încărcare electrică pentru camioane și 700 de stații de alimentare cu hidrogen”, calculează Acea. Europa este încă departe de asta.
Asociația de mediu Transport & Environmen (T&E), care a cerut de mult timp limite de CO2 mult mai stricte, este în cele din urmă mulțumită . „Niciun grup de lobby nu a obținut tot ce și-a dorit”, spune Fedor Unterlohner, expert T&E pentru managementul flotei . Faptul este, totuși, că acordul este foarte „echilibrat” și „știri pozitive”. Decizia a arătat unuia dintre „cei mai mari poluatori ai Europei” calea de a deveni curat. Producătorii de camioane și industria transportului de mărfuri ar avea acum securitate în planificare pe termen lung. Acum este vorba despre implementarea noilor reglementări UE.