IRU publică un prognostic sumbru. Deficit de peste două milioane de șoferi până în 2026

Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) prezintă o imagine sumbră: multe camioane ar putea sta nemișcate până în 2026. Cât de rea poate fi situația în patru ani dacă nu se face nimic

Acum este bine cunoscut faptul că există o lipsă de șoferi de camion. Cât de rău s-ar putea înrăutăți situația până în 2026 probabil nu este clar pentru toată lumea. Cel puțin dacă nu se schimbă nimic pe termen scurt sau mediu. Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) a ajuns la această concluzie și a susținut această prognoză sumbră cu cifre.

Numărul posturilor de șofer vacante se înmulțește

Un raport recent al IRU arată că deficitul de șoferi de camioane, autobuze și autocare din Europa scapă literalmente de sub control din cauza cererii în creștere de transport și a îmbătrânirii șoferilor. Decalajul dintre șoferii care ies la pensie și șoferii noi se mărește. Prin urmare, numărul posturilor vacante de șoferi de camion se va tripla, iar cel de șoferi de autobuz va crește de cinci ori, potrivit IRU.

În 2026, 2 milioane de șoferi ar putea fi deja dispăruți

Dacă nu s-ar lua nicio măsură pentru a face profesia de șofer mai accesibilă și mai atractivă, Europa ar putea avea o lipsă de peste două milioane de șoferi până în 2026, afectând jumătate din transportul de mărfuri și milioane de călătorii de pasageri. „Fără șoferi, economia Europei, mobilitatea socială și planul climatic se vor zgudui. Dar există soluții dovedite, mai ales atunci când industria și guvernul lucrează împreună”, explică secretarul general al IRU, Umberto de Pretto.

Obstacole prea mari pentru cei care au început cariera

IRU acuză, printre altele, obstacolele mari pentru începerea unei cariere: în cinci țări din UE, vârsta minimă pentru șoferii de camion este încă de 21 de ani, iar pentru majoritatea șoferilor de autobuz din UE între 21 și 24 de ani, ceea ce reprezintă un obstacol major pentru absolvenţii şcolii reprezintă. Un alt obstacol îl reprezintă costurile mari de licență și formare. În Franța, o licență de camion costă 5.300 de euro, de trei ori mai mult decât salariul minim lunar, în timp ce în Germania, o licență de autobuz costă în medie 9.000 de euro, de peste patru ori mai mult decât salariul minim lunar.

Cereri IRU împotriva penuriei de șoferi

Raportul IRU enumeră 20 de soluții implementate în prezent de asociațiile de transport rutier, companii și expeditori. Dar și autoritățile ar trebui să ia măsuri pentru a preveni agravarea penuriei. Prin urmare, IRU solicită:

  • Stabilirea vârstei minime pentru conducerea camioanelor și autobuzelor la 18 ani, cu pregătire de la 17 ani
  • Subvenționarea permisului de conducere și a costurilor de formare pentru șoferii noi de camioane și autobuze
  • Construirea unor parcări mai sigure și securizate




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Privacy Policy Settings